[ Pobierz całość w formacie PDF ]
." Wykorzystaj nową wiedzę w praktyce.INTELIGENCJA I WIEK A PAMIPoziom inteligencji ogólnej nie wpływa bezpośrednio na pamięć,gdyż można ją wyćwiczyć.Posiadana inteligencja ułatwia jednakrozumienie tego, co się przeczytało, wpływając w ten sposób pośredniona skuteczność procesów pamięciowych (lepsze zrozumienie = lepszezapamiętanie).Utarł się obiegowy pogląd, że wraz z wiekiem pamięć, a więci zapamiętywanie tego, co się przeczytało, pogarsza się.Fakty zdająsię go potwierdzać.Tymczasem prawda jest zupełnie inna.Dobrąpamięć można zachować do póznej starości.Mało tego, wraz z wiekiemmoże się ona doskonalić.Chodzi o to, że w młodości mamy, znaczniewiększy kontakt z książką.Z czasem, kiedy czytamy mniej, niezmuszamy mózgu do ciągłej analizy, interpretowania, rozumieniai pamiętania tekstu.Wychodzimy więc coraz bardziej z wprawy.NIE ZAPOMINAJ posługiwać się w trakcie lektury wskaznikiem".Będziesz się dzięki niemu lepiej koncentrować, coprzyczyni się do lepszego zapamiętywania tego,o czym czytasz.KORZYZCI WYNIKAJCE Z NOTOWANIAW TRAKCIE LEKTURYROZDZIAA XXNOTOWANIE W TRAKCIE LEKTURYCo zyskasz, czytając ten rozdział" Uświadomisz sobie, że pisanie we własnych książkach nie jestgrzechem." Poznasz niektóre z bardzo wielu korzyści wynikających z no-towania w trakcie lektury." Nauczysz się sprawnie robić notatki wewnętrzne." Zapoznasz się z formami notowania zewnętrznego." Uświadomisz sobie, że stosowane z umiarem, przemyślanepowielanie tekstów na kserokopiarkach to też forma robienianotatek." Mobilizujesz się do czytania z pełnym zrozumieniem.NOTOWANIE W TRAKCIE LEKTURY" Rejestrujesz główne myśli, czyli to, co jest najistotniejsze w tekście." Planując czytanie z notowaniem automatycznie się koncen-trujesz." Solidne notowanie wymusza myślenie (niekiedy dogłębne przemyś-lenie tego, co notujesz), dzięki czemu poprawia zrozumienie iTytuł tego rozdziału zasugerował zapewne wielu czytelnikom, żezapamię-jest on przeznaczony wyłącznie dla uczniów i studentów, a więc osóbtywanie tego, co czytasz.uczących się i robiących notatki dlatego, że egzekwowany jest od nich" Podkreślanie istotnych partii tekstu przyczynia się do efektywniej-materiał, który przeczytali.Kto tak pomyślał, ten był w błędzie.szego czytania go za drugim czy trzecim razem (jest toNotować warto zawsze i przy każdym rodzaju lektury, przynosi toszczególniebowiem oczywiste i bardzo liczne korzyści (o których powiemyważne w przypadku uczniów czy studentów).w dalszej części tego rozdziału)." Stosowanie graficznych form notowania przyczynia się do lepszegoZanim przejdę do konkretów, muszę się rozprawić z pewnymzapamiętania treści tak sporządzonych notatek.anachronizmem, który większość z nas zaakceptowała w dzieciństwie" Poprzez notowanie organizujesz i logicznie łączysz przeczytanyi w dalszym ciągu bezkrytycznie przekazuje własnym dzieciom.Mówięmateriał, robiąc w ten sposób wielką przysługę swojej pamięci.o surowym napominaniu: Nie pisz w książkach!" Wielu osobom" Notując wykonujesz naturalne ruchy ręką, które jak każde ćwicze-zapadło ono tak głęboko w podświadomość, że gdy notują coś nanie gimnastyczne sprawiają, że twój organizm jest aktywny.Wmarginesie książki (bo zmuszają ich do tego okoliczności lub takczasienakazuje rozsądek), to czują się tak, jakby popełniali wielki grzech.czytania z notowaniem nie przydarzy ci się coś takiego jakWarto sobie uświadomić, że owo napomnienie pochodzi z czasów, gdyzaśnięcieksiążki przedstawiały wielką wartość materialną i rzadko stanowiłynad książką.osobistą własność osoby czytającej.Rzecz jasna, jeśli nie jesteśTych korzyści jest więcej.Jeśli przychodzą ci jakieś do głowy, to jewłaścicielem książki, to zalecenie z okresu dzieciństwa jest jakzanotuj.Zostawiam w tym celu trochę wolnego miejsca.To dobranajbardziej aktualne.okazja, byś przełamał swoją niechęć do pisania w książce
[ Pobierz całość w formacie PDF ]