[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.O wielu była mowa wyżej.Przyjrzyjmy się,jakie zdarzenia przynosi rok 1953.Nie mam tu na myśli śmierci JózefaStalina, choć i ona, prowadząc do schyłku zimnej wojny, mogła miećwpływ na zmiany obyczajowe.W Danii więc dr Christian Hamburgerdokonuje pierwszej operacji zmiany płci.W tym samym roku przychodzina świat pierwsze  dziecko z probówki", przypieczętowując tym samymrozdział erotyki od położnictwa.W listopadzie 1953 roku ukazał się (w 70tysiącach nakładu) pierwszy numer Playboya ze zdjęciami całkiemnagiej Marlin Monroe, symbolu seksu lat pięćdziesiątych.Zgodziła sięona na sesję zdjęciową, gdy była jeszcze początkującą i nie znanąstarletką.Fotograf Tom Kelly zapłacił jej za to pięćdziesiąt dolarów.136Natomiast miesięcznik Hugh Hefnera stał się przykładem wychodzeniapornografii z podziemia.Z numerem Playboya można się teraz pokazaćna salonach, a jego egzemplarze, że nie wspomnimy o bardziejwyuzdanych pisemkach, można dostać w każdym kiosku.Przestaje bowiem istnieć cenzura.Dzieje się tak w latachsześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych.Mam tu na myśli krajeZachodu, takie jak Anglia czy Stany Zjednoczone.To, co kiedyś byłodostępne tylko w Skandynawii, teraz trafia na księgar skie witryny, atakuje wzrok w kioskach z gazetami.Kiedy myszmuglowaliśmy z Paryża książki Kultury, wtedy Anglicy wywozilipotajemnie znad Sekwany książki  Olimpia Press" - wydawnictwaspecjalizującego się w literaturze dla homoseksualistów.Kiedy my nadWisłą toczyliśmy boje o wolne słowo, nad Potomakiem walczono obrzydkie.Swoboda używania nieprzyzwoitych wyrazów jest też - głosilibojownicy tej sprawy - swobodą wypowiedzi.Bohaterem tych zmagań byłw Stanach Zjednoczonych Harry Kellerman.Po jego tragicznej śmierci (zprzedawkowania narkotyków) nakręcono o nim w roku 1971 film zDustinem Hoffmanem w głównej roli.Właśnie - filmy.Na ekrany trafiają obrazy, które jeszcze przed parulaty nie mogłyby być publicznie prezentowane.Ostatnie tango w Paryżu,Emanuelle czy Salo 101 dni Sodomy - niektóre z tych produkcji dostawałynawet prestiżowe nagrody.Pociągnęło to za sobą całą chmarę mniej lubbardziej udanych naśladownictw.Kodeks Haysa, który przez wiele latstał na straży moralności amerykańskiego kina, stał się takimprzeżytkiem, jak kodeks Ham-murabiego.Wypada teraz mieć problemy seksualne.Prasa pełna jest poradnictwaw tej dziedzinie.To, co kiedyś wstydliwie skrywały lekarskie gabinety,teraz trafia do wysokonakładowych gazet.Na szpaltach, na którychkiedyś mieściły się porady obyczajowe (jak się zachować) lub miłosne(czy mnie jeszcze kocha), dziś przeczytać można także techniczne poradyerotyczne.Zmiana to znamienna.Zmienia się też stosunek do tak zwanych mniejszości seksualnych.Należenie do nich przestaje być karalne, a trzeba przypomnieć, że jeszczew latach czterdziestych homoseksualizm był w USA przestępstwemściganym federalnie.Nie tylko przestaje być karalne, ale też przestaje byćwstydliwe.Powstają grupy łączące homoseksualistów, a także kluby dlasado-masochistów.Ze swoją odmiennością wypada się raczej obnosić,niż ją skrywać.Napisy na murach krzyczą: Gay oppresion is ciassoppresion.Sprawa nabiera posmaku politycznego.Wybranie Clintona naprezydenta USA dowiodło, że są to grupy, o które warto zabiegać.Charakterystyczne, że erotyce przypisano wartości, sprowadzającwszystko do rozróżnienia: wsteczne - postępowe.AlboUcisk gejów to ucisk klasowy. zachowujemy się odważnie, w sposób seksualnie nieposkromiony,wtedy jesteśmy postępowi, w awangardzie ludzkości, albo też za-chowujemy umiar, a wtedy dajemy dowód swojego zacofania. Rewolucja nie ma racji bez powszechnej kopulacji" - to zdaniepochodzi ze sztuki Petera Weissa Męczeństwo i śmierć Jean PaulMarata przedstawione przez zespól aktorski przytułku Charentonpodkierownictwem pana de Sade (powstałej w tym właśnie czasie).W niejteż polityka splata się z seksem.Zwiatem zaczyna rządzić młodzież. Rok 1968" stawia barykady naulicach Paryża, wprowadza wojsko na kampusy Berkeley i plac TrzechKultur w Mexico City, milicję na ulice Warszawy i Pragi.Przez świat,który zaczyna być globalną wioską, przetacza się rewolucja młodzieży.Do głosu dochodzi zbuntowane pokolenie Woodstock.Przypomnijmy,że jednym z postulatów studentów z Nanterres (a tam zaczął się majbarykad) było odwiedzanie żeńskich akademików po godziniedwudziestej drugiej.To rewolucja seksualna.Rewolucja obyczajowa doprowadza do powstania Ruchu Wyz-wolenia Kobiet (Womlib).Walczą one nie o równe prawa, bo tewywalczyły ich starsze siostry sufrażystki i przyniosła hekatombapierwszej wojny światowej, ale o godne traktowanie.Nie chcą -jakgłoszą ich manifesty - być zabawką w rękach mężczyzn, seksualnymprzedmiotem.Symbolem tego uprzedmiotowienia ma być - niewiadomo czemu - biustonosz.Tego się nie nosi, to się protestacyjniepali.Ciekawe, że ruch ten rozwija się intensywniej w krajachzdominowanych przez protestantyzm niż w tych o tradycji katolickiej -bardziej w krajach Marty niż Marii.Ruch Wyzwolenia Kobiet walczy oniezależność erotyczną kobiet.Jak się to wszystko ma do interesującej nas profesji? Wydaje się, żemożna tu dostrzec trzy niezależne od siebie tendencje.Pierwsza tospadek popytu na usługi amoryczne.Tak się dzieje zawsze, gdy istniejeduża podaż bezpłatnych świadczeń.Rewolucja seksualna, przynoszącmodę na seks, nie przynosiła mody na płacenie za seks.Tym bardziej żekobiety mają wiele innych możliwości zarobkowania.Druga to specjalizacja płatnej podaży miłosnej.Specjalizują się nietylko panny trudniące się tą profesją, ale i punkty usługowe.Adeptkinajstarszego zawodu pokazują, jaki typ usługi mogą świadczyć, czychcą dominować, czy też być zdominowane.Powstają nowe usługi dla voyerów, takie jak live-show czypipe-show.Powstająspecjalne kluby, wyodrębniają się w miastach całe dzielnice rozpusty.Zrodki elektroniczne są zaangażowane w przemysł erotyczny: naprzykład we Francji można zamówić usługę przez system telefoniczno-komputerowy Minitel i zapłacić kartą kredytową, do której panienka maodpowiedni czytnik.Specjalizacja i wysokie  uzbrojenie" techniczne toforma zarówno obrony tego zawodu, jak też jego ataku.Po trzecie zaś, powstają związki pracujących w tym zawodziepanienek.Panie Dolores French oraz Margot St.James tworzą w 1973roku pierwszą grupę nacisku w kampanii na rzecz profesjonalistek wdziedzinie seksu.Organizacja nazywała się COYOTE, co należałorozszyfrować jako Cali Off Your Old Tired Ethics.Znaczy to, mniejwięcej:  Zmieńcie swą starą sfatygowaną etykę".Panienki z NowegoJorku założyły organizację pod nazwą PONY, czyli Prostitutes Of NewYork.Ich koleżanki z Atlanty w stanie Georgia zakładają HIRE - na tęnazwę składają się pierwsze litery zdania Hooking Is RealUnemployment, co można przełożyć na: Zaczepianie to prawdziwe bezrobocie" [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •