[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zadania muszÄ… sta-nowić wyzwanie, tak by byÅ‚y zródÅ‚em wewnÄ™trznej przyjemnoÅ›ci, którÄ…dajÄ… biegÅ‚ość i kompetencje; w rezultacie uruchamia siÄ™ cykliczny procespodnoszenia motywacji opartej na poczuciu możliwoÅ›ci wpÅ‚ywania naotoczenie.To z kolei jest silnie zwiÄ…zane z poczuciem wÅ‚asnej wartoÅ›citych uczniów, które ma wpÅ‚yw na osiÄ…gniÄ™cia w nauce, rozwiÄ…zywanieproblemów i odnoszenie sukcesów w szkole.Uczniowie z grupy wysokiegoryzyka, gdy przychodzÄ… do szkoÅ‚y, muszÄ… być przekonani, że sÄ… dla kogoÅ›ważni i że ich obecność w szkole jest istotna.Zazwyczaj obecność w szko-le troskliwego dorosÅ‚ego stanowi punkt wyjÅ›cia pozytywnego zaangażo-wania.Troskliwy dorosÅ‚y musi okazać uczniowi szacunek, ale równieżogólnie pojÄ™te wsparcie.Wsparcie innych może sprawić, że uczniowie wy-sokiego ryzyka bÄ™dÄ… mieli poczucie przynależnoÅ›ci, które może siÄ™ okazaćkluczowym czynnikiem w procesie motywacji do nauki i zaangażowaniaw uczenie siÄ™ (Seeley, 2003, s.448). 164 ArtykuÅ‚yPodejmowanie dziaÅ‚aÅ„ o charakterze profilaktycznym w stosunku dodzieci i mÅ‚odzieży z grupy wysokiego ryzyka wymaga, po pierwsze, wÅ‚a-Å›ciwej identyfikacji zdolnoÅ›ci, której podstawÄ™ stanowiÄ… dziaÅ‚ania wy-kraczajÄ…ce poza typowe praktyki w tym zakresie.Zrozumienie i promo-wanie zaangażowania, wysokiej motywacji do nauki i poczucia wÅ‚asnejwartoÅ›ci w szkole stanowi bazÄ™ i podstawÄ™ wszelkich zabiegów.Oczy-wiÅ›cie nauczyciele i wychowawcy rzadko znajdujÄ… siÄ™ w sytuacji pozwa-lajÄ…cej na wyeliminowanie czynników ryzyka tkwiÄ…cych w Å›rodowiskurodzinnym czy w spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej.Problemy ubóstwa, nadużywa-nie substancji psychoaktywnych, przestÄ™pczość mÅ‚odocianych i konflik-ty w rodzinie czÄ™sto utrudniajÄ… nawet najszlachetniejsze próby dotarciado tych uczniów.Jednakże należy pamiÄ™tać, iż troska o rozwój zdolnoÅ›cii uzdolnieÅ„ tych uczniów może stać siÄ™ sposobem na poprawienie ich od-pornoÅ›ci na czynniki ryzyka, co w przyszÅ‚oÅ›ci może być dla nich pomoc-ne w podejmowaniu decyzji dotyczÄ…cej kariery edukacyjnej i chronić ichprzed zÅ‚ymi warunkami życiowymi.BibliografiaB er nacka R.E., 2002: Konformizm czy nonkonformizm. Remedium , nr 9.D y rda B., 2007: Zjawiska niepowodzeÅ„ szkolnych uczniów zdolnych.Rozpoznawaniei przeciwdziaÅ‚anie.Kraków.GaÅ› Z.B., 2003: Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja.War-szawa.G ór n iew icz J., Rubacha K., 1993: Samorealizacja a uzdolnienia twórcze mÅ‚odzieży.PrzeglÄ…d koncepcji i studium empiryczne.ToruÅ„.Ostaszewsk i K., 2003: Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych.Warszawa.R imm S., 1994: Bariery szkolnej kariery.Dlaczego dzieci zdolne majÄ… sÅ‚abe stopnie?PrzeÅ‚.D.Ek ier t- Grabowska.Warszawa.R imm S., 2003: Underachievement: A National Epidemic.In: Handbook of Gifted Education.Eds.N.Colangelo, G.A.Dav is.3rd ed.Boston New York San Fran-cisco.S eeley K., 2003: High Risk Gifted Learners.In: Handbook of Gifted Education.Eds.N.Colangelo, G.A.Dav is.3rd ed.Boston New York San Francisco.Seeley K., Shockley H., 1997: Re engaging youth in school.Technical Report.Den-ver.Szyma Å„ska J., 2002: Programy profilaktyczne.Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki.Warszawa.W h itmore J.R., 1980: Giftedness, Conflict, and Underachievement.Boston. BO%7Å‚ENA MATYJASSzanse edukacyjne dziecka wiejskiegoStan, uwarunkowania i perspektywyEducational chances of rural childrenConditions, determinants and prospectsAbstract: The aim of the article is to determine educational chances of rural childrenbased on the research conducted at the Public Gymnasium in Aapów (ZwiÄ™tokrzyskieProvince).The project also sought to identify socio-economic situation of the studentrespondents, their standard of living, educational chances, access to different forms ofculture and education or possibilities to satisfy individual needs for development andeducation.Additionally, the research was aimed to determine financial and professionalsituation of the respondents families, their parents level of education, family structureand living standards, as well as parent-child relationship, parents involvement in theirchildren problems and participation of students in socio-cultural events.According tothe research findings, rural children have similar, but not the same, possibilities for in-dividual personal and educational development compared to urban students.A detailedanalysis of rural children s educational chances in relation to the factors specified abovehas been included in the article.The research results allowed the author to identify thenature of educational chances of rural children who need assistance in receiving equaleducational opportunities.Key words: children, family, school, educational chances, rural environment. 166 ArtykuÅ‚yWstÄ™pSytuacja dzieci na wsi i ich rodzin w zwiÄ…zku z transformacjÄ…spoÅ‚eczno-ustrojowÄ… w Polsce ulegÅ‚a znacznemu pogorszeniu.Do naj-istotniejszych przyczyn tego stanu należą: masowe bezrobocie, redukcjawydatków z budżetu paÅ„stwa na cele socjalne oraz niska opÅ‚acalnośćprodukcji rolnej.Z badaÅ„ Moniki KwieciÅ„skiej-Zdrenki wynika, że  wieÅ›jawi siÄ™ jej mieszkaÅ„com jako przestrzeÅ„ życia bez przyszÅ‚oÅ›ci lub co naj-wyżej jako przestrzeÅ„ o przyszÅ‚oÅ›ci niepewnej.MÅ‚odzież wyraznie do-strzega nieatrakcyjność życia na takiej wsi.SÅ‚abiej identyfikuje siÄ™ zeÅ›rodowiskiem wiejskim.I coraz silniej odczuwana jest przez mÅ‚odych lu-dzi »stygmatyzacja wiejskoÅ›ciÄ…«.MÅ‚odzież wiejska coraz częściej wyrażaopinie, że miejsce zamieszkania ma negatywny wpÅ‚yw na zdobycie wy-ksztaÅ‚cenia, dostÄ™p do zadowalajÄ…cej pracy, ogólne powodzenie w realiza-cji planów życiowych, wzbogacenie siÄ™ (Kwieci Å„ska-Zdrenka, 2004,s.110 i nast.).Istnieje dość powszechny poglÄ…d, że mieszkaÅ„cy wsi, a zwÅ‚aszczaich dzieci majÄ… gorsze możliwoÅ›ci ksztaÅ‚cenia i rozwijania siÄ™ na szcze-blu edukacyjnym.Wielu autorów wykazuje, że szanse edukacyjne dziecii mÅ‚odzieży ze Å›rodowisk wiejskich sÄ… gorsze niż ich rówieÅ›ników z mia-sta (Chrzanowska, 2009; Kutiak, 1998; Waloszek, 2001, 2002; Ko-Å‚aczek, 2004; Cha Å‚as, 1997; Papież, 2006 i in.).Jan Papież (2006, s.75 76) wyróżnia dwie grupy czynników okre-Å›lajÄ…cych szanse edukacyjne:1.Czynniki makrosocjologiczne  podstawowe zróżnicowanie struk-turalne spoÅ‚eczeÅ„stwa jako caÅ‚oÅ›ci (wieÅ›  miasto, stratyfikacja spoÅ‚ecz-na wedÅ‚ug kryterium ekonomicznego, spoÅ‚eczno-zawodowego itd.).JakdÅ‚ugo w spoÅ‚eczeÅ„stwie bÄ™dÄ… funkcjonować pozycje spoÅ‚eczne różniÄ…cesiÄ™ wyksztaÅ‚ceniem, zamożnoÅ›ciÄ…, udziaÅ‚em we wÅ‚adzy, poziomem kultu-ry, tak dÅ‚ugo bÄ™dÄ… istnieć zróżnicowane czynniki podtrzymujÄ…ce nierów-ność dostÄ™pu do oÅ›wiaty, ponieważ bÄ™dÄ… obowiÄ…zywać także różne syste-my spoÅ‚ecznych wartoÅ›ci, oczekiwaÅ„ i wyborów, jak i odmienne warunkiich realizacji.2 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •