[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Otóż  sy-stem informatyczny" może oznaczać także w skrajnym przypadku odo-sobniony komputer wraz z urządzeniami peryferyjnymi.W tej sytuacjistosowanie tego pojęcia w miejsce  systemu informacyjnego" stanowi-łoby zbyt daleko idące uproszczenie.System informacyjny przyjęło się też definiować jako mechanizmprzekształcający wejścia do systemu w wyjście z tego systemu.Takieokreślenie akcentuje ważną rolę systemów informacyjnych, mianowicieprzetwarzanie zebranych danych w informacje.Pojęcia danych i informacjizasadniczo różnią się od siebie.Informacja to zespół danych poddanyobróbce, uporządkowaniu, odpowiednio zorganizowany, dzięki czemu na-biera sensu, staje się przydatny i niesie wiedzę.Spośród podstawowychsposobów wydobywania informacji ze zbioru danych wymienić możnaagregację, korelację, analizę trendów, analizę porównawczą, analizy sta-tystyczne itd.Ponadto to, czy dane stanowią informację, zależy od osoby,do której są adresowane.Muszą być one dla niej interesujące, zrozumiałe,mieć wartość i nie pokrywać się z posiadanymi zasobami.System infor-macyjny przetwarzając i organizując dane, wyzwala z nich informacje,które następnie udostępnia właściwym odbiorcom-użytkownikom systemu,jako podstawę działania menedżerskiego.Tak rozumiany system infonna-cyjny przedstawiono na rysunku 2.2.Rys.2.2.Rola systemu informacyjnego w przedsiębiorstwieyródło: opracowanie własne48 Specyfika procesów zachodzących w systemie informacyjnym orazrozwój technologii informatycznych w ostatnim dziesięcioleciu spowo-dowały bardzo dużą liczbę wdrożeń zinformatyzowanych systemów in-formacyjnych w przedsiębiorstwach.Zdaniem S.Abta i H.Wozniaka"logistyka na bazie systemów informatycznych zmierza ponad podzia-łami organizacyjnymi przedsiębiorstw ku ich integracji, by zapewnićoptymalne kształtowanie łańcuchów zaopatrzeniowych od momentu po-zyskania surowców, poprzez ich przerób, dystrybucję w różnych og-niwach handlu, aż do ostatecznego nabywcy.Można też wysnuć wnio-sek idący dalej, że zasadność zintegrowanego traktowania procesówdystrybucyjnych, wynika między innymi z rozwoju środków i syste-mów przesyłania i przetwarzania informacji.Przepływy informacyjne w przedsiębiorstwie, a co za tym idziesystem informacyjny przedsiębiorstwa, zespalają całą organizacjęi umożliwiają właściwe planowanie i podejmowanie decyzji, precyzo-wanie spójnych celów oraz koordynację działań - tak ważne w za-rządzaniu logistycznym.System informacyjny, jako kluczowy dla za-rządzania, powinien charakteryzować się wysoką niezawodnością i wy-dajnością.Niezawodność rozumiemy jako prawdopodobieństwo spełnia-nia przez system (w określonym czasie) postawionych mu wymagań.Wydajność zaś jako stosunek między wartością wydatkowaną na sy-stem a uzyskaną z systemu.Zapewnienie wydajności i niezawodnościw każdych warunkach działania przedsiębiorstwa wiąże się z elastycz-nością systemu.Elastyczność to umiejętność dostosowania do zmieniającego się oto-czenia, przejawia się w możliwościach rozwoju systemu.Zapewnieniedostatecznej niezawodności, wydajności i niezbędnej elastyczności musibyć konfrontowane z kosztami oraz powinno być ekonomicznie uza-sadnione.Obieg informacji wewnątrz przedsiębiorstwa nie jest za-mknięty.Oczywiście znaczna część informacji krążących w systemieinformacyjnym nie przedostaje się na zewnątrz firmy, jednak do celówdecyzyjnych pobiera się wiele informacji z jej otoczenia.Związanejest to chociażby z realizacją umów kupna/sprzedaży, badaniem rynku(otwarcie na klienta), czy pozyskiwaniem informacji o konkurentach.Informacje z otoczenia mają charakter prospektywny jak i retro-spektywny.Informacje prospektywne obejmują zwykle pewne prognozy1' S.Abt, H.Wozniak, Podstawy logistyki.Uniwersytet Gdański, Gdańsk 1993, s.7.49 statystyczne dotyczące przyszłości gospodarczej, np.dane publikowaneprzez GUS, informacje o potencjalnych konkurentach czy plany go-spodarcze rządu.Informacje o charakterze retrospektywnym dotycząwystępowania pewnych powtarzających się (mniej lub bardziej regu-larnie) zjawisk, np.okresowych wahań popytu, a także poczynań kon-kurentów i własnych na rynku.Na podstawie tych informacji planujesię działalność logistyczną.Informacja może być środkiem walki kon-kurencyjnej.Takie wykorzystanie zasobów informacyjnych nadaje sy-stemowi informacyjnemu charakter strategiczny.Najlepiej to widać wtedy, gdy system informacyjny jest proje-ktowany i wdrażany pod kątem wspierania obranej strategii przedsię-biorstwa12.Otwartość systemów informacyjnych pozwala na łączenie zaich pośrednictwem przedsiębiorstw w grupy.Ma to podstawowe zna-czenie dla logistyki.System informacyjny obejmujący grupę przed-siębiorstw, tzw.system ponadobiektowy, zapewnia wymianę między ni-mi określonych informacji w celu podejmowania w każdym z tychprzedsiębiorstw decyzji, uwzględniających zachodzące między nimi po-wiązania.Na podstawie powyższego można, reasumując, określić pięć funda-mentalnych zasad tworzenia systemów informacyjnych dla logistyki:" niezawodność," wydajność," elastyczność," otwartość," efektywność ekonomiczną.Zasady te mogą zostać spełnione tylko w skomputeryzowanych sy-stemach informacyjnych, przeto wyłącznie takie systemy stosuje sięw logistyce.Informatyzacja, jako proces usprawniania zarządzania, powinnamieć charakter etapowy.Ze względu na jej znaczne koszty, należyświadomie wyznaczyć obszary systemu zarządzania podlegające infor-matyzacji; jasno określić główne wymagania stawiane przed systememinformatycznym; być świadomym jego ograniczeń i - co bardzo istotne zdać sobie sprawę z konieczności zmian wielu postaw ludzkich zwią-12Zagadnienie strategicznego wykorzystania zasobów informacyjnych i techniki in-formacyjnej podejmują: M.Kuraś, L.E.Duxbury, Potrzeba strategicznych zastosowań te-chniki informacyjnej.Informatyka, nr 8, 1995, s.5-11.50 zanych z lękiem przed nową technologią i zmianami w ustabilizowa-nym działaniu komórek organizacyjnych.Należy też pamiętać, że in-formatyzacja obiegu informacji wymusza konieczność zapewnienia jegobezpieczeństwa w systemach komputerowych, gwarancję poufności in-formacji i jej autentyczności.Zrodki zapewniające takie bezpieczeństwodanych są już technicznie osiągalne.Na podstawie analizy przebiegu dotychczasowych procesów infor-matyzacji w przedsiębiorstwach można wyodrębnić dwie podstwawowestrategie informatyzacji.Pierwsza z nich to strategia obszarowa, wktórej przedmiotem informatyzacji jest jeden z systemów przedsiębior-stwa lub jego część.Najczęściej informatyzacji podlega system infor-macyjny.Jest on najłatwiejszy do informatyzowania ze względu nacharakter zachodzących w nim procesów.Trzeba jednak uwzględnićprzyszłe potrzeby i kolejne etapy informatyzowania, aby uniknąć śle-pych zaułków i pozostawić furtkę na przyszłość.Drugą strategią in-formatyzacji jest strategia globalna, polegająca na komputeryzacji ca-łego obiektu gospodarczego - wszystkich jego podsystemów.W pra-ktyce spotyka się strategie mieszane, np.informatyzacja jednego pod-systemu i pewnych funkcji z innych podsystemów.Lata dziewięćdziesiąte są bez wątpienia dekadą informacji, któ-ra ma coraz większe strategiczne znaczenie.Stała się już ona sama wsobie przedmiotem zarządzania i kontroli, czemu wyraz daje pojawia-jące się coraz częściej w literaturze zachodniej pojęcie InformationResource Management [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •