[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.CaÅ‚kowity efekt roczny wynosi:"Cy = "Cyn + "Cyc + "Cyw + "Cyo + "Cyp + "Cym + "Cyk + "Cyi (6.24)Podstawowe skÅ‚adniki kosztu "Cx to:"Cxp - pÅ‚aca diagnostów, "Cxo - koszt obsÅ‚ugiwania urzÄ…dzeÅ„ diagnostycznych, "Cxa - kosztamortyzacji urzÄ…dzeÅ„ diagnostycznych, "Cxd - koszt administracyjny.CaÅ‚kowity roczny koszt "Cx wynosi:"Cx = "Cxp + "Cxo + "Cxa + "Cxe + "Cxd (6.25)Podstawowe skÅ‚adniki kosztu inwestycyjnego "Cz to:"Czu - koszt zakupu urzÄ…dzeÅ„ diagnostycznych,"Czu - koszt przystosowania pojazdów do diagnozowania,"Czo - koszt przystosowania stacji obsÅ‚ugiwania do diagnozowania pojazdów.CaÅ‚kowitykoszt inwestycyjny wynosi:"Cz = "Kzu + "Kzs + "Kzo (6.26)CaÅ‚kowity roczny efekt "Cyr, koszt "Cxr i koszt "Cz wynoszÄ… odpowiednio:"Cyr = "Cy Å" Ni (6.27)"Cxr = "Cx Å" Ni (6.28)"Czr = "Cz Å" Ni (6.29)gdzie: Ni - liczba pojazdów.Miernik efektywnoÅ›ci dynamicznego systemu eksploatacji pojazdów okreÅ›la wyrażenie:"CyEd = > 1 (6.30)"Cx + "CzDo oceny efektywnoÅ›ci dynamicznego systemu eksploatacji pojazdów możnawykorzystać współczynniki wykorzystania pojazdu KÉ i gotowoÅ›ci technicznej Kgt orazobciążenie stanowisk obsÅ‚ugiwania :1) Współczynnik wykorzystania pojazdu KÉ:ÉÉÉTeKÉ = (6.31)Te + To + Tngdzie: Te - czas (liczba dni) użytkowania pojazdu, To - czas (liczba dni) przebywania pojazduw podsystemie obsÅ‚ugiwaÅ„, Tn - czas (liczba dni) postoju pojazdu w stanie zdatnoÅ›ci zprzyczyn organizacyjnych.Współczynnik KÉ wykorzystania pojazdów jest wskaznikiem syntetycznym iumożliwia ocenÄ™ funkcjonowania podsystemów użytkowania i obsÅ‚ugiwania, a także ocenÄ™przebiegu procesów zasileniowych i informacyjnych.Wartość KÉ zależy m.in.od stanuzatrudnienia pracowników bezpoÅ›rednio produkcyjnych, organizacji procesów użytkowania,obsÅ‚ugiwania i zasilania, jakoÅ›ci kierowania systemem eksploatacji oraz niezawodnoÅ›cipojazdów.Wartość wskaznika w zależnoÅ›ci od efektywnoÅ›ci dziaÅ‚ania przedsiÄ™biorstwatransportowego wynosi od 0,50 do 0,90.2) Współczynnik gotowoÅ›ci technicznej Kgt :TeKgt = (6.32)Te + ToWspółczynnik Kgt zależy od jakoÅ›ci konstrukcji, zastosowanych materiałów dobudowy pojazdów, jakoÅ›ci technologii ich wytwarzania i montażu, sposobów i warunkóweksploatacji, warunków drogowych oraz jakoÅ›ci wykonywania obsÅ‚ugiwaÅ„ technicznych.Wskaznik Kgt przyjmuje wartoÅ›ci od 0,7 do 0,95, co oznacza, że pojazdy znajdujÄ… siÄ™w stanie zdatnoÅ›ci przez 70 - 95% dni inwentarzowych.3) Współczynnik obciążenia stanowisk obsÅ‚ugiwania Kpe :ToK = (6.33)peTe + ToWspółczynnik Kpe charakteryzuje iloÅ›ciowo liczbÄ™ jednostek czasu obsÅ‚ugiwania naliczbÄ™ jednostek czasu użytkowania (pracy efektywnej) pojazdu.Kpe przyjmuje wartość od0,03 do 0,50, co oznacza, że na jednÄ… godzinÄ™ pracy pojazdu należy przeznaczyć od 3 do 30min czasu obsÅ‚ugiwania.Spadek wartoÅ›ci wskaznika Kpe oznacza mniejszÄ… liczbÄ™ uszkodzeÅ„pojazdów, lepszÄ… organizacjÄ™ i jakość wykonywanych obsÅ‚ugiwaÅ„ technicznych.Oprócz analizy wartoÅ›ci ww.wskazników, można wykorzystać metodÄ™ indeksówzmian w wynikach, np.indeks zmian współczynnika Igt gotowoÅ›ci technicznej pojazdówokreÅ›la wyrażenie:Kgt (b)Igt = > 1 (6.34)Kgt (t)gdzie: Kgt(t) - wartość współczynnika gotowoÅ›ci technicznej w okresie bazowym; Kgt(b)-wartość współczynnika gotowoÅ›ci technicznej pojazdów w okresie badawczym (np.ubiegÅ‚yrok, kwartaÅ‚).Współczynnik KÉ wykorzystania pojazdu zależy bezpoÅ›rednio od współczynnika KgtgotowoÅ›ci technicznej i od wskaznika Kn przestoju zdatnego pojazdu z przyczynorganizacyjnych:KÉ = Kgt(1 Kn) (6.35)gdzie:TnKn =.Te + To + TnW transporcie publicznym faktycznie uksztaÅ‚towany stosunek KÉ/Kgt wynosi 0,75-0,8przy przewozie Å‚adunków i 0,91-0,95 przy przewozie pasażerów.Wydajność Wp roczna pojazdu w przewozach Å‚adunków zależy od współczynnika KÉ,zatem od współczynnika Kgt :Wp = 365 Å" Kgt(1-Kn)qn Å" ³ Å" ² Å" lsd (6.36)gdzie: qn - nominalna Å‚adowność pojazdu w tonach, ³ - współczynnik wykorzystaniaÅ‚adownoÅ›ci; ²- współczynnik wykorzystania przebiegu, lsd - Å›redni przebieg pojazdu w km.Z zależnoÅ›ci:1Kgt= (6.37)ts1+ lsdlsgdzie: ls - Å›redni zasób pracy (przebieg) pojazdu do wystÄ…pienia uszkodzenia, ts - Å›redni czasprzestoju pojazdu niezdatnego, wynika, że na wartość Kgt wpÅ‚ywajÄ… ts, ls oraz lsd,gdzie: ts - charakteryzuje poziom technologii i organizacji wykonywania operacjiobsÅ‚ugowych i naprawczych oraz podatność diagnostycznÄ…, obsÅ‚ugowÄ… i naprawczÄ… pojazdóworaz ich zespołów; ls - okreÅ›la niezawodność pojazdów i jakość prac obsÅ‚ugowych inaprawczych; lsd- charakteryzuje intensywność użytkowania pojazdów i możliwośćsterowania ich gotowoÅ›ciÄ… technicznÄ….Współczynnik Kgt gotowoÅ›ci technicznej pojazdu ulega zmianie wraz z jegostarzeniem siÄ™ wg zależnoÅ›ci:Kgt(t) = Kgt1 exp [-k(t - 1)] (6.38)gdzie: t - czas eksploatacji pojazdu w latach, Kgt1 - wartość współczynnika gotowoÅ›citechnicznej w pierwszym roku eksploatacji pojazdu, k - wskaznik intensywnoÅ›ci zmianywspółczynnika gotowoÅ›ci technicznej pojazdu.Im bardziej intensywna zmiana współczynnika Kgt, tym gorsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›cieksploatacyjne pojazdu.Tak wiÄ™c ocenÄ™ tego wskaznika powinno siÄ™ przeprowadzać zuwzglÄ™dnieniem czasu eksploatacji pojazdu, przyjmujÄ…c jego wartość Å›redniÄ… zgodnie zzależnoÅ›ciÄ…:tKgt1 exp(k)Kgt ="exp(- kt) (6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]