[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jego poziom - 44,9% - jest jednak najniższy spośród wszystkich pięciu analizowanych.Niewiele mniej osób wyznaje taka opinię w stosunku do reklam eksponowanych na stoisku sklepowym - 37,2% respondentów.Relatywnie często opinię taką wyrażano w odniesieniu do reklamy radiowej, przekazów zamieszczanych w mediach drukowanych, a także reklam prasowych, zarówno w prasie codziennej, jak i ilustrowanych czasopismach (26,2%).Co czwarta osoba wysoko ceni sobie również prestiż informacji zawartych w reklamach eksponowanych na billboardach.Za wiarygodne nie są natomiast uznawane reklamy przystankowe, kinowe i na kasetach wideo, telemarketing oraz na środkach transportu.Dla 57,4% badanych najbardziej jednoznaczne i sugestywne SA informacje zawarte w reklamach telewizyjnych.30,7% osób podziela takie zdanie w odniesieniu do reklam radiowych.Nieco niższy odsetek wskazań, w granicach 20 - 25%, dotyczy reklam prasowych, plakatów reklamowych, billboardów oraz stoisk w punktach sprzedaży.Najmniej sugestywne SA natomiast reklamy na kasetach wideo, a także reklamy kinowe i zlokalizowane na przystankach.Tabela 19.Jakościowa ocena poszczególnych form reklamy przez polskich konsumentów*Skaner! Str.199Ostatnim z prezentowanych elementów dotyczących opinii konsumentów na temat reklamy jest określenie form reklamy preferowanych przez społeczeństwo polskie o odniesieniu do reklamowania różnych grup produktów.Ilustruje je tabela 20.Reklama telewizyjna została uznana za najskuteczniejszą formę reklamy w przypadku 35 spośród 43 analizowanych grup produktów.W 19 przypadkach odsetek osób przyznających jej pierwsze miejsce przekroczył 50%.Najwyższe wartości wskaźnik ten osiągnął w odniesieniu do kosmetyków, zarówno damskich (65,4%), jak i męskich (64,5%).W przypadku pięciu grup produktów reklama telewizyjna uplasowała się na drugiej pozycji - czterokrotnie wyprzedzona przez stoisko w punkcie sprzedaży detalicznej (w odniesieniu do napojów alkoholowych, piwa, papierosów oraz pism erotycznych), a raz przez reklamę w prasie codziennej (w odniesieniu do agencji ochrony).Za każdym razem odsetek wskazań wahał się w granicach 10% do 20%.Rzadziej wymieniano ja natomiast na pierwszym miejscu w kontekście reklamowania broni, sex shopów i agencji towarzyskich (odsetek takich wskazań niższy 10%).Tabela 20.Formy reklamy najlepsze do reklamowania określonych produktów i usług w opinii polskich konsumentówSkaner! Str.202-203Stoisko w punkcie sprzedaży detalicznej, rozumiane jako miejsce nabycia produktu (usługi), zostało uznane za najlepszą formę reklamy w siedmiu przypadkach - oprócz czterech wspomnianych, również w odniesieniu do sex shopów, agencji towarzyskich i broni.W przypadku większości produktów stoisko zajmuje drugą pozycję za reklamą telewizyjną, z odsetkiem wskazań wynoszącym maksymalnie 34,1% (mięso, wędliny i przetwory mięsne).Poziom 30% przekroczony jest jeszcze w przypadku ryb i przetworów rybnych.Interesujący jest fakt, iż w przypadku tych dwóch wymienionych grup produktów wartość wskaźników przewyższa wartości w rankingu - maksimum 28,9% w odniesieniu do piwa.Tylko w kilku przypadkach odsetek pierwszych miejsc dla stoiska w PSD jest niższy od 10%, w tym jednak w jednym przypadku (agencje towarzyskie) wystarcza to do zajęcia pierwszej lokaty w rankingu najskuteczniejszych form reklamy.Przedstawione wyżej wyniki badania dotyczącego postrzegania reklamy przez konsumentów wykazują znaczne zróżnicowanie ich preferencji i oczekiwań w tym zakresie.Odnosi się to również do preferencji związanych z mediami, środkami i technikami prezentacji reklamy.Potwierdza to konieczność uwzględniania przez przedsiębiorstwa tych preferencji w kształtowaniu skutecznej i efektywnej działalności reklamowej.Jednocześnie różnice pomiędzy stanem faktycznym a deklarowanymi preferencjami są kolejnym argumentem potwierdzającym fakt niskiego poziomu stopniu wykorzystywania przez przedsiębiorstwa opinii konsumentów w procesie doboru stosowanych mediów i środków reklamy, pomimo iż optymalizacja tego procesu wymaga uwzględnienia tych preferencji.Ich znajomość jest również warunkiem koniecznym do prognozowania rozwoju rynku reklamowego w najbliższych latach i tendencji wykorzystywania mediów i środków reklamy w przyszłości.ZakończenieTematem pracy była rola reklamy w procesie komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem.Reklama obejmuje umyślne i dobrowolne oddziaływanie na klienta.Jest źródłem, po którego sięgają przedsiębiorstwa nie patrząc na wysokie koszty.Reklama informuje, towarzyszy nam i uczestniczy przy różnych okazjach.Wpływa na nasze zachowania, reakcje, motywuje nas do określonych postaw
[ Pobierz całość w formacie PDF ]