[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.U.A więc, jeśliśmy was dobrze pojęli, do sprawienia Sakramentu potrzeba trzech warunków:Najprzód, aby to był obrzęd, to jest znak jaki zewnętrzny: Po wtóre, iżby przezeń Bóg udzielał łaskiswojej: Po trzecie, iżby ten obrzęd, czyli ten znak zewnętrzny, miał podobieństwo ze skutkiem tejłaski; to jest, iżby go zewnętrznie objawiał albo wyrażał.N.Bardzoście to dobrze pojęli.Teraz macie wiedzieć, iż wszystkich Sakramentów jest siedem, a sąnastępujące.Chrzest, Bierzmowanie, Ciało i Krew Pańska, Pokuta, Ostatnie Namaszczenie,Kapłaństwo, Małżeństwo.Dlatego zaś Sakramentów jest siedem, iż Bóg w udzielaniu nam życiaduchownego, chciał iść tą samą drogą, jakiej zwykł używać w dawaniu życia cielesnego.Co dożycia cielesnego: najprzód, potrzeba urodzić się; po wtóre uróść; po trzecie karmić się; po czwarte,w przypadku choroby leczyć się; po piąte, do boju uzbroić się; po szóste, potrzeba aby był kto dorządzenia ludzmi narodzonymi i urosłymi; po siódme, należy dbać o rozmnażanie rodzajuludzkiego, bo gdyby po śmierci tych, którzy dziś żyją, drudzy nie następowali, prędko by ludzizabrakło.Tak też i co do życia duchownego: Najprzód, potrzeba aby się w nas łaska Boża zrodziła;a to się czyni przez Chrzest Zwięty: Po wtóre, potrzeba aby ta łaska wzrosła i umocniła się; a to się45czyni przez Bierzmowanie: Po trzecie, potrzeba ją posilać i utrzymywać; a to czyni Ciało i KrewPańska: Po czwarte, gdy łaskę utracimy potrzeba ją odzyskać; a to się czyni przez lekarstwoPokuty: Po piąte, potrzeba aby człowiek na godzinę śmierci uzbroił się przeciw nieprzyjacielowipiekielnemu, który wówczas najsrożej nań walczy; a to się czyni przez Ostatnie Namaszczenie: Poszóste, potrzeba aby byli w Kościele którzy by nas prowadzili i nami rządzili w owym żywocieduchownym; a to się sprawuje przez Kapłaństwo: Po siódme, potrzeba także w Kościele, abyświęcie czuwano nad rozmnażaniem rodu ludzkiego, bo tym sposobem pomnaża się liczbawiernych; a to się czyni przez Sakrament Małżeństwa.U.Któż to wynalazł i ustanowił tak cudowne rzeczy?N.Te tak cudowne Sakramenty, sama tylko mądrość Boża wynalezć i sama tylko moc Bożaustanowić mogła, bo Bóg jedynie mocen jest dać łaskę.Chrystus Pan, który jest Bogiem iCzłowiekiem, jako Bóg, Sakramenty te wynalazł i ustanowił.Wszystkie te Sakramenty są niejakokanałami przez które spływa na nas moc pewna z Męki Chrystusowej; z którego to skarbu, nikt niemoże ani nabierać, ani szafować inaczej, jak tym sposobem i tymi drogami, jakie ustanowiłChrystus, to jest przez Sakramenty święte.U.Czy w Starym Zakonie były Sakramenty, i czy były tak doskonałe jak nasze?N.W Starym Zakonie było wiele Sakramentów, ale różniących się od naszych pod czworakimwzględem.Najprzód były liczniejsze; skąd też Zakon Stary był trudniejszym od Nowego.Po wtóre,były także trudniejsze do zachowania aniżeli nasze.Po trzecie, były ciemniejsze, a przeto mało ktoznaczenie ich pojmował: a zaś nasze mają znaczenie tak jasne, iż każdy zrozumieć je może.Poczwarte, tamte nie dawały łaski, jak nasze, które ją dają, lecz tylko łaskę wyobrażały i przyrzekały.A tak nasze Sakramenty są daleko doskonalsze, bo są mniej liczne, łatwiejsze, jaśniejsze iskuteczniejsze, aniżeli dawne.U.Radzi byśmy wiedzieć, który jest największy z naszych Sakramentów.N.Wszystkie są wielkie, a każdy z nich ma sobie właściwą wielkość.Ze względu na dostojność,najdostojniejszym ze wszystkich jest Przenajświętszy Sakrament Ciała i Krwi Pańskiej, zawierabowiem w sobie Sprawcę łaski i wszelkiego dobra, samego Jezusa Chrystusa Pana naszego.Zewzględu na potrzebę, najpotrzebniejsze są Chrzest i Pokuta.Ze względu na godność tych, którzySakramentów udzielać mogą, najdostojniejsze są Bierzmowanie i Kapłaństwo.Ze względu nałatwość, najłatwiejszym jest Ostatnie Namaszczenie, bo w nim odpuszczają się grzechy bez pracygrzesznika.Ze względu na znaczenie, największym Sakramentem jest Małżeństwo, bo oznaczapołączenie Chrystusa z Kościołem.O CHRZCIEU.Raczcie nam wyłożyć pierwszy Sakrament; a najprzód powiedzcie nam, co znaczy Chrzest?N.Chrzest po polsku, a po łacinie z greckiego Baptismus, znaczy obmycie.Lecz że wyraz tenobmycie, jest bardzo powszechny, i używa się codziennie do różnych nawet najpospolitszychrzeczy, przeto Kościół, na imię własne dla tego Sakramentu, wziął do mowy łacińskiej z greckiegowyraz Baptismus, iżby będąc osobnym i nie oznaczającym żadnej innej rzeczy, był zrozumialszymi poważniejszym.My zaś w naszej polskiej mowie, mamy osobny wyraz na oznaczenie tegoSakramentu Obmycia, i nazywamy go Chrztem.U.Czego potrzeba do dania Chrztu?46N.Potrzeba koniecznie trzech rzeczy; nauczcie się ich dobrze, bo ponieważ w razie potrzeby każdychrzcić może, wypada więc aby każdy chrzcić umiał.Najprzód, potrzeba wody prawdziwej,naturalnej, którą się zlewa na osobę Chrzest przyjmującą; najstosowniej jest zlewać ją na głowę wkształt Krzyża.Po wtóre, potrzeba w tymże samym czasie, to jest w chwili zlewania wody,wymówić te słowa: Ja ciebie chrzczę w Imię Ojca, i Syna, i Ducha Zwiętego.Po trzecie, potrzebamieć postanowienie prawdziwie ochrzcić, to jest, dać Sakrament Chrztu ustanowiony przezChrystusa a dawany przez Kościół.Bo gdyby kto poważył się dopełniać obrzędu Chrztu Zwiętegoprzez żart, lub przez zniewagę, popełniłby grzech najcięższy, aleby tam Chrztu nie było; a osobaktórą by tym sposobem zlano lub obmyto, nie byłaby ochrzczoną.U.Jakie są skutki Chrztu?N.Chrzest sprawia trzy skutki.Najprzód, zupełnie odnawia człowieka, dając mu łaskę Bożą, przezktórą z syna szatana czyni go synem Bożym, a z grzesznika sprawiedliwym; i nie tylko Chrzestoczyszcza duszę ze wszelkiej zmazy grzechu, lecz nadto uwalnia ją zupełnie od kar piekielnych iczyśćcowych; tak dalece, iż ten, któryby zaraz po Chrzcie umarł, poszedłby prosto do Nieba, jakgdyby nie miał był nigdyżadnego grzechu.Po wtóre, Chrzest zostawia na duszy pewną cechęduchowną, której w żaden sposób pozbyć się nie można: a przeto i na tym, któryby poszedł dopiekła, znać będzie zawsze, że Chrzest przyjął, i że należał do owczarni Chrystusa Pana: I dlategoto właśnie, że skutek Chrztu nie ginie nigdy, i że piętno Chrztu na duszy naszej na zawsze zostaje,Sakramentu tego powtarzać nie wolno; przeto raz tylko przyjąć go można.A więc jeśli nie mapewności, że osoba, którą chrzcić mamy, nie była jeszcze ochrzczona, natenczas daje się jej Chrzestwarunkowy, który się wyraża w tych słowach: Jeśliś nie ochrzczony, ja ciebie chrzczę, itd.Potrzecie, przez Chrzest człowiek wchodzi na łono Kościoła, i staje się uczestnikiem wszystkich dóbrjego, jako syn Kościoła, a nadto wyznaje, iż jest Chrześcijaninem, i że chce być posłusznym temu,który w zastępstwie Chrystusa Pana rządzi Kościołem Jego.U.Do kogo właściwie należy dawać Chrzest Zwięty?N
[ Pobierz całość w formacie PDF ]