[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ponadto, jest prawdopodobne, \e ze względu naswoją rolę i władzę będzie przypominać niektórym członkom grupy o ich stosunkachz innymi osobami reprezentującymi władzę; w wyniku przyzwalającej atmosfery275panującej w grupie uczestnicy mogą nawet uczynić prowadzącego obiektem pewnychwrogich uczuć, które \ywią wobec innych osób dysponujących władzą.Jest to sytuacjatrudna, jeśli jednak jest u\yteczna, prowadzący mo\e dopuścić do jej powstania.Następnie mo\e postarać się zbadać wraz z grupą i z danym uczestnikiem, w jakimstopniu wrogość tę mogło wywołać jego zachowanie jako prowadzącego grupę, a w jakiejmierze mo\e to być reakcją na jego rolę.W ka\dym razie prowadzący musi nauczyć sięgodzić się ze swoją własną władzą; gdyby ignorował ją lub udawał, \e jej nie posiada,mogłoby to być niekorzystne dla grupy.Stosowanie w świecie zewnętrznymumiejętności zdobytych w grupie TW całym tym rozdziale przeprowadziliśmy rozró\nienie między grupą T a światemrzeczywistym.Mo\e to być mylące.Pod większością względów grupa T jest sytuacjąz realnego świata.Ludzie w tych grupach nie bawią się ani nie udają; ich interakcje sąrzeczywiste, ich emocje tak\e, i rzeczywiste są równie\ trudności, jakich doświadczająw kontakcie z innymi ludzmi.Istnieje jedna wa\na ró\nica między interakcjami ludziw grupie T a interakcjami ludzi w innych sytuacjach.W grupie T normą jest otwartość;w związku z tym uczestnicy są nastawieni na ujawnianie swych słabych punktów i naniewykorzystywanie słabych punktów innych osób.Poza grupą T jest inaczej: niemo\emy oczekiwać od innych, \e ujawnią swe słabe punkty, ani nie mo\emy być pewni,\e inni nie wykorzystają naszych słabych stron.Posłu\my się przykładem: kiedy między dwojgiem lub większą liczbą ludzi istniejepewien rodzaj zale\ności, zazwyczaj \ywią oni względem siebie jakieś uczucia.Jeśli tychuczuć nie rozumieją, to mogą im one nawet przeszkodzić w wykonywaniu aktualnychzadań.Rozpatrzmy sytuację spoza grupy T.Przypuśćmy, \e ty i ja jesteśmy członkami6-osobowego komitetu, który ma na celu zbieranie funduszów dla dzieci \yjącychw trudnych warunkach.Przypuśćmy, \e jesteś inteligentny, twórczy, atletyczniezbudowany, bogaty i przystojny; naprawdę odczuwam pragnienie rywalizacji z tobą:chciałbym, \eby inni członkowie lubili i podziwiali mnie bardziej ni\ ciebie.Jeśli276wysuniesz jakiś pomysł zebrania funduszów, to z powodu tych uczuć będę skłonnyznalezć w nim jakąś wadę, wyśmiać go, obalić za pomocą odpowiedniej argumentacji,nawet jeśli to jest dobry pomysł - a mo\e zwłaszcza wtedy, gdy jest to dobry pomysł.Przypuśćmy jednak, \e dopiero co powróciłem z zajęć grupy T.W jaki sposób mi topomo\e? Czy powinienem natychmiast wstać, podejść do ciebie poło\yć ci rękę naramieniu i powiedzieć: Naprawdę odczuwam zazdrość i chęć rywalizacji; masz jednakdoskonałe pomysły i jesteś wspaniały facet - chcę poprzeć twój pomysł.Wątpię.Przedewszystkim obawiałbym się to uczynić.Poniewa\ nie znajdujemy się we względniechronionym środowisku grupy T, mo\esz nie być skłonny do stosowania w kontaktach zemną normy otwartości.Mógłbyś te\ wykorzystać fakt, \e wskutek swego wyznaniaznalazłem się w słabej pozycji i przystąpić do niszczenia mnie.Nie ma tu grupy ludzi, którzy siedzieliby wokół nas i pomogli nam przepracowaćnaszą konfrontację.Brak równie\ doświadczonego instruktora, który by interweniował,aby pomóc mi w ratowaniu kawałków mego zdruzgotanego ja.Ponadto, poniewa\ niezgodziłeś się uczestniczyć w mojej grupie nie mam \adnego interesu w tym, by u\yć swejotwartości jako środka do zmuszenia cię, abyś grał ze mną według własnych reguł gry.Trening wra\liwości powinien mnie nauczyć przynajmniej tego, by być wra\liwym naciebie i twój styl, tak abym nie zmuszał cię do większej otwartości, ni\ sam chciałbyśokazać.Doskonały przykład powierzchownego, błyskawicznego treningu wra\liwościpokazano w filmie pt. Bob, Carol, Ted and Alice * W jednej ze scen bohaterka świe\o popowrocie z weekendowej grupy spotkaniowej , mając wysokie mniemanie o swejotwartości, ma właśnie opuścić restaurację, gdy podchodzi do niej kierownik sali,wyra\ając nadzieję, \e posiłek jej smakował. Czy pan naprawdę tak myśli? - pytabohaterka filmu.No có\ jeśli tych specyficznych technik nie mo\na zastosować w świeciezewnętrznym, to czy trening w grupie T ma jakąkolwiek wartość? Tak: nabyte w niejwa\ne umiejętności nie ograniczają się do technik i znajdują zastosowani w świecierealnym.* Wspomniany film był prezentowany przez telewizję w Polsce w marcu 1977 roku (przyp.red.nauk.).277W szczególności mogę wykorzystać lepszą znajomość samego siebie, jaką uzyskałemw grupie T, oraz wszelkie umiejętności z zakresu komunikowania się mówieniai słuchania), które sobie tam przyswoiłem.Aby pokazać to na przykładzie, wróćmy do posiedzenia komitetu.Gdy wysuwasztam dobry pomysł, ja czuję się okropnie.Odczuwam tak\e przemo\ną chęćwynajdywania wad w twoim pomyśle
[ Pobierz całość w formacie PDF ]