[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dochody z usług - są opodatkowane VAT o ile dana usługa jest zakwalifikowana do VAT, nie ma zwolnień podmiotowych.Usługi w zakresie administracji są zwolnione z VAT.Jednostka budżetowa nie może świadczyć usług do których nie została powołana jest powołana do realizacji konkretnych zadań.Podatek dochodowy od osób prawnych jednostki budżetowe nie płacą, natomiast zakłady budżetowe płacą.Kierownik jednostki budżetowej decyduje, co będzie finansować, może nawet zmienić plan ale tak, aby nie naruszyć układu wykonawczego.Plany muszą być uzgodnione w ciągu 10 dni od otrzymania informacji od dysponenta wyższego rzędu.Planowanie:Metoda bilansowa - bilansowanie prób i błędów i dostosowuje się odpowiednią ilość środków.Bilansując zadania dochodzi do bilansowania całego bilansu.Metoda kolejnych przybliżeń - pierwszy plan odbywa się przy małej ilości informacji a następnie wariantowo dodaje się informacje i bada się jak wpłynie na wyniki.Metoda prób i błędów - przygotowuje się prognozy i porównuje z sobą, jeżeli jest coś nie tak to się zmienia.Metoda porównawcza - poszukujemy przykładów z zewnątrz w innym państwie np.wyposażenia infrastrukturyMetoda statystycznaa) precedensu- przyszłość jest prostym powtórzeniem przeszłościb) analogii- musimy uwzględnić zmienność warunków: stopę inflacjic) ekstrapolacji trendu - w Polsce się nie stosuje -bierze się pod uwagę długo okresowe kształtowanie się jakiegoś zjawiska.Co jest potrzebne żeby ustalić wielkość dochodów budżetu państwa ?Produkt Krajowy Brutto- przyrost wartości nominalnej i wartość realna.Żeby ustalić wartość nominalną potrzebna jest:- stopa inflacji ( ceny )saldo wymiany w handlu zagranicznymemisja pieniądza przez NBPBędą również potrzebne informacje o polityce fiskalnej, raty kapitałowe od kredytów i pożyczek, system ustawy ubezpieczeniowejWażny jest cel podstawowy budżetu - stabilna gospodarka dlatego przyjęto taką formę ustalania budżetu.Jak go wydatkować?- jest związany ustawą około budżetową , 30 % wydatków dostaje budżet aktywnySposób szacowania:określenie struktury zadaniowejstandaryzacja kosztów zadań - ile kosztuje zrealizowanie zadań np.bony na kształcenie.Jednym z załączników do ustawy budżetowej jest plan społeczno - gospodarczyBudżet opracowuje MF na podstawie swoich informacji, dokonuje rozdziału określonych kwot między dysponentów części.Poszczególni Ministrowie otrzymują zadaną kwotę możliwych do wykonania przez siebie wydatków.Miejsce jednostki budżetowej w strukturze planowania - ma 2 kierunki- na szczeblu centralnym przez MF --> to planowanie makro- planowanie przez poszczególne jednostki ->jest to planowanie mikro.60 % dochodu gmin jest uzależnione od budżetu centralnego, 5% od osób prawnych, 17 % od osób fizycznych.Subwencja ogólna 7,5 % dochodów państwa.BILANS SEKTORA PUBLICZNEGOBilans sektora publicznego jest to dokument, gdzie w formie syntetycznej zestawione są dochody sektora publicznego i prywatnego.Jest zestawiany przez MF dwa razy w roku.1 raz -w fazie projektowania ustawy budżetowej2 raz - przy składaniu sprawozdania z bilansu państwa.Bilans nie ma charakteru normy prawnej i jest sporządzany w celach informatycznych.Sporządza się go w 5 segmentach:budżet państwabudżet gminfundusze celowebudżet państwowych jednostek gospodarki pozabudżetowychbudżet gminnych jednostek pozabudżetowychBudżet nie jest sumą budżetów poszczególnych jednostek.Włącza się bowiem przepływy zachodzące między tymi jednostkami - proces ten nosi nazwę konsolidacji planu finansowego.Eliminuje się dotacje z budżetu państwa , dotacje i subwencje udzielane gminom, składek na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy opłacany przez jednostki budżetowe.POJĘCIE RÓWNOWAGI BODŻETOWEJJeżeli występuje deficyt budżetowy to trzeba ustalić : rodzaj i skalę odchylenia ,kierunki ewolucji tego nie zrównoważenia, czy ono rośnie czy maleje, przyczyny naruszenia równowagi oraz relacje pomiędzy równowagą systemu publicznego a równowagą między budżetem państwa.CZYNNIKI RÓWNOWAGI BODŻETOWEJ - wyróżnia się 4 grupy:1) Czynniki ekonomiczne - kształtują rozmiary i struktury dochodów budżetu oraz strukturę wydatków.W ramach tych czynników wyróżnia się :- czynniki kształtujące stronę dochodową - są to czynniki o charakterze realnym, które decydują o rozmiarach działalności gospodarczej i innych zjawisk, które powodują powstanie obowiązku fiskalnego- czynniki ekonomiczne o charakterze systemowym - są to czynniki, które decydują o rozmiarze i wielkości dochodów budżetowych - rodzaje stosowanych podatków, elementy techniki podatkowej- czynniki ekonomiczne wynikające z bieżącej polityki państwa - przyznawanie ulg przez państwo, zaciąganie pożyczek- czynniki ekonomiczne kształtujące wydatkia.poziom wydatków na klasyczną sferę publicznąb.poziom wydatków na sferę usług społecznychc.poziom wydatków na gospodarkę narodowąCzynniki organizacyjneogólna budowa finansów publicznychwewnętrzna struktura organizacyjna systemu budżetowegozakres i zasady funkcjonowania pozabudżetowych finansów publ.Czynniki techniczne- techniki planowania dochodów budżetu- techniki planowania wydatków budżetu- techniki gromadzenia dochodów budżetu- techniki rozdysponowania wydatkówCzynniki polityczne- trudne do identyfikacji, bo wynikają z zachowań państwa, które mają realizować swoją strategię.Z pojęciem równowagi budżetu wiąże się konieczność przeprowadzenia analizy salda budżetowego, które dzielą się na :saldo kredytowe i majątkoweSaldo kredytowe - budżet jest uważany za zrównoważony jeżeli w ciągu roku budżetowego nie zachodzi powiększenie netto martwego długu publicznego, czyli państwo nie zaciąga nowych pożyczek publicznych.Do dochodów budżetu nie zalicza się środków pozostających z poprzednich okresów, pożyczek zaciągniętych przez budżet.Saldo majątkowe - stanowi różnicę między dochodami budżetowymi pomniejszonymi o dochody uzyskane ze sprzedaży majątku państwowego i pożyczki zaciągnięte na cele inwestycyjne, a wydatkami bieżącymi z budżetu państwa.To saldo mówi o stanie i rozwoju majątku publicznego.saldo ogólne i krajoweSaldo ogólne jest podobne do kredytowego.Saldo krajowe - jest to saldo ogólne skorygowane o budżetowe rozliczenia z zagranicą
[ Pobierz całość w formacie PDF ]