[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Znacznie częściej stosowane jest podejście zasobowe niż podejście procesowe.Podejście procesowe zaczyna się ostatnio stosować, zaczyn się o nim mówić, ale jest ono bardzo trudne do zastosowania.W podejściu zasadowym przyjmujemy takie założenie, że o sukcesie organizacji decyduje jej potencjał strategiczny w postaci odpowiednio dobranych i konkurencyjnych zasobów, a także zdolność, umiejętność organizacji do ich efektywnego wykorzystywania.W podejściu zasobowym o sukcesie organizacji decyduje jej potencjał strategiczny w postaci odpowiednio dobranych i konkurencyjnych zasobów, oraz zdolność organizacji do odpowiedniego wykorzystania tych zasobów.W podejściu procesowym z kolei przyjmujemy założenie, że organizacja jest zbiorem procesów.O ile w podejściu zasobowym mamy organizację, mamy określone zasoby w tej organizacji i tu przyjmujemy zasadę, że dysponujemy tymi zasobami i tak musimy znaleźć elementy, szanse, miejsca w otoczeniu organizacji gdzie będziemy w stanie odpowiednio wykorzystać te zasoby które mamy.O tyle w podejściu procesowym, gdzie organizacja jest zbiorem procesów jesteśmy nastawieni na to by określić jakie są potrzeby otoczenia organizacji i na ile organizacja poprzez realizowane wewnątrz niej procesy jest w stanie te potrzeby zaspokoić.Czyli w podejściu zasobowym wychodzimy od organizacji i tą podstawą analizy jest organizacja a w podejściu procesowym wychodzimy od potrzeb otoczenia, czyli stawiamy analizę od zewnątrz i staramy się dostosować organizację do potrzeb tegoż otoczenia.Metodą najbardziej ogólną jest bilans strategiczny.Bilans strategiczny jest metodą bardzo dobrą, dość trudną do zastosowania ale dającą bardzo dobre rezultaty.Ogólnie możemy powiedzieć że bilans strategiczny jest to systematyczna, wielokryterialna analiza zasobów firmy lub organizacji we wszystkich jej podsystemach i funkcjach.Jeśli mówimy o tworzeniu, sporządzaniu bilansu strategicznego musimy sobie uświadomić konieczność w miarę systematycznej oceny kryteriów, które są przez nas poddawane analizie.Bilans strategiczny w podejściu anglosaskim czyli prezentowany w literaturze anglo, niemiecko języcznej jest traktowany w sposób podobny jak profil analogiczny sektora.Czyli jest to ilość zagadnień, którymi trzeba się zająć, na które trzeba zwrócić uwagę i one muszą być ocenione.W metodzie Francuzów wykorzystywany jest specjalny arkusz do badania potencjału strategicznego przedsiębiorstwa.Zaczynają od atutów, tutaj mają cztery rubryki, może nie jest to najlepsze z punktu widzenia metodyki, aczkolwiek z punktu widzenia strategii ma to bardzo duże znaczenie ponieważ te rubryki są podpisane: słabe, średnie, mocne, silne i wiodące.Czyli mamy atut, mamy czynnik i określamy czy ten czynnik u nas jest dobry czy jest naszą zdolnością, czy jest średni.Bilans strategiczny jest to systematyczna, wielokryterialna analiza przedsiębiorstwa, po prostu idziemy wszystkimi obszarami funkcjonalnymi organizacji.Czyli zaczynamy: marketing, sprzedaż, dystrybucja.W praktyce naszych przedsiębiorstw absolutnie nie da się rozdzielić tych sfer.Mamy sferę marketing, sprzedaż, dystrybucja, co może być ważne w tej sferze.Czyli znowu robimy to w grupie, zespole mamy tu specjalistów od marketingu, sprzedaży, dystrybucji i muszą ocenić, określić jakie czynniki są tutaj istotne.Może tu być np.jakość produktów, szerokość oferty, postrzeganie marki, wizerunek produktu, serwis posprzedażny, sieć dystrybucji, jakość obsługi klienta, kanały dystrybucyjne, zasięg geograficzny, transport itd.W grupie specjalistów musimy określić i wypisać jakie czynniki w zakresie marketingu, sprzedaży i dystrybucji możemy wziąć pod uwagę.Robimy to samo dla produkcji i logistyki.Co tu jest ważne, lokalizacja, stan maszyn, stopień zużycia fizycznego, moralnego maszyn, jakość sprzętu itd.Bierzemy tych czynników tyle ile wymyślą ci specjaliści, które uznają za ważne, za istotne.Badanie i rozwój.Nie w każdej firmie badania są jako takie prowadzone, ale w odpowiedniej dziedzinie zainteresowania, może jakieś patenty, które są w firmie, może stosowane metody, umiejętność stosowania nowych technologii czy możliwości adaptacyjne firmy, czy budżet.Czyli znowu te czynniki, elementy, które naszym zdaniem są ważne jeśli chodzi o badania i rozwój.Finanse.Czyli sytuacja finansowa firmy, struktura bilansu, środki własne, zapotrzebowanie na środki obrotowe, płynność finansowa, wynik, koszty ogólne itd.Te wszystkie elementy które są istotne z punktu widzenia finansowego.Zarządzanie zasobami ludzkimi.Potencjał zasobów ludzkich, jakich mamy pracowników, ilu, wykształcenie, wiek, stopień ich chęci doskonalenia się [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •