[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obliczymy teraz błąd bezwzględny otrzymanej wartości E:5.OMÓWIENIE BŁĘDÓW I wnioskiW przeprowadzonym doświadczeniu zaistniały okoliczności, które umożliwiły powstanie wielu błędów.Z pewnością największe znaczenie możemy przypisać błędom powstałym z powodu niedoskonałości przyrządu pomiarowego, jakim jest mikroskop, a spowodowane tym, iż nie można uzyskać ostrości wystarczającej do odczytu poprawnego wyniku pomiaru.Kolejnym źródłem błędów jest nieznajomość dokładnej masy ciężarków.Aby zminimalizować wpływ błędów na dokładność wyznaczenia modułu Young'a w tym ćwiczeniu należy zadbać o zapewnienie większej stabilności układu pomiarowego oraz o takie umocowanie drutu, aby uniemożliwić jego skręcanie podczas zwiększania obciążenia.Jednakże pomimo tych błędów otrzymana wartość modułu Young'a jest zadawalająca i w dużej mierze jest porównywalna z jego wartością odczytaną z tablicy stałych fizycznych (E= ).Jednak przy pomiarach ma miejsce stosunkowo duży błąd względny (12,2%) wynikający z prostoty przyjętej w doświadczeniu metody.Przykładem przyjętych uproszczeń może być nie branie pod uwagę błędu wynikającego ze zmieniającej się w trakcie doświadczenia średnicy drutu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]