[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZAJĘCIA 3ZAJĘCIA 3Kształtowanie polityki Unii Europejskiej wobec usługW związku z postępem technicznym systematycznie zwiększa się stopień mobilności usług, następuje ich międzynarodowa komercjalizacja.Kształt rynku usług w Unii Europejskiej określany jest nie tylko przez regulacje wewnętrzne, dążenie do liberalizacji w ramach jednolitego rynku Wspólnoty (stale powiększającego się o nowe państwa członkowskie), ale również przez międzynarodowe zobowiązania państw członkowskich w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO), zwłaszcza w ramach Układu Ogólnego o Handlu Usługami (GATS).Swoboda świadczenia usług na arenie międzynarodowej wiąże się z nieskrępowanym przepływem nie tylko samych usług, ale również osób (zarówno fizycznych, jak i prawnych) i kapitału.W związku z tym wymianie usług sprzyja usuwanie wszelkich przeszkód i ograniczeń w przepływie czynników produkcji z zagranicy.Pomimo, że już Traktat Rzymski przewidywał stopniowa liberalizację rynku usług, to jednak realizacja tych zamierzeń, ściśle związana z wprowadzeniem czterech swobód, okazała się niezwykle trudna.Cztery swobody:lSwoboda świadczenia usług (art.59-66 TR):llliberalizacja usług rynkowych,lleuropejskie programy usług publicznych (telekomunikacja, usługi pocztowe, transport, energetyka, usługi audiowizualne itp.),llminimalne wymagania licencyjne,llwzajemne uznawanie kwalifikacji.llSwoboda przepływu dóbr (liberalizacja rynku produktów na podstawie art.9 TR),llUsuwanie barier fizycznych i technicznych w przepływie osób (na podstawie art.48-51 TR),llSwoboda przepływu kapitałów (art.67-73 Traktatu o Wspólnotach Europejskich).lDyrektywa - wskazówka działania, wytyczna, zalecenie;Dyrektywa Unii Europejskiej jest to ustrojowy akt prawny, na podstawie którego państwa członkowskie Unii wprowadzają własne, krajowe regulacje prawne dotyczące różnych aspektów życia i funkcjonowania państwa.Dyrektywy mają różną wagę: zalecana, obowiązująca oraz wprowadzana na okres próbny.Dyrektywy w wielu kwestiach pozostawiają krajom członkowskim Unii znaczną swobodę wyboru rozwiązań.Polska powinna dostosować krajowe uregulowania prawne do zapisów zawartych w dyrektywach Unii.Dyrektywa jest aktem prawnym Unii Europejskiej określającym cele do osiągnięcia.Państwa członkowskie w wewnętrznym ustawodawstwie same decydują, w jaki sposób te cele osiągną.Jednym z celów Unii jest zapewnienie na rynku wewnętrznym swobodnego przepływu osób, towarów, usług, i kapitału.Bariery w świadczeniu usług (wg Komisji Europejskiej):lMonopole i ograniczenia ilościowe w dostępie do określonych zawodówllWymagania dotyczące obywatelstwa i miejsca zamieszkaniallRóżnice w systemach podatkowychllDostęp do uzyskania odpowiednich zezwoleńllSkomplikowane procedury administracyjnellOgraniczenia dotyczące językallRóżnice dotyczące wymaganych kwalifikacjillRóżne tytuły zawodowe używane dla tego samego rodzaju działalnościllRegulacje dotyczące zasad rachunkowościllZasady płatności i zwrotu podatku VATllZasady ubezpieczeń odnoszące się do różnego rodzaju usług świadczonych w ramach UElArt.59-66 Traktatu z Maastricht zapewniają swobodę świadczenia usług na obszarze państw członkowskich UE.Zasada swobody świadczenia (przepływu) usług określa prawo do zakładania przedsiębiorstw i prowadzenia działalności gospodarczej oraz przewiduje swobodę dostarczania usług obywatelom państw członkowskich na obszarze całej Unii Europejskiej.Swoboda działalności gospodarczej w Unii Europejskiej obejmuje prawo prowadzenia jej na zasadach samozatrudnienia, jak również zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw pod warunkiem zachowania warunków ustalonych w ustawodawstwie kraju, w którym otwarto firmę.Jakich celów upatruje się w liberalnej dyrektywie usługowej?lstworzenie 600.000 nowych miejsc pracy w Europie, przyspieszenie wzrostu gospodarczego średnio o około 0,5 punktu procentowego (według opracowania duńskiej grupy badawczej).llznaczny wzrost inwestycji i handlu wewnątrz UE- łącznie nawet o jedną trzecią (badania Centralnego Biura Planowania z Holandii).llkorzyści ekonomiczne porównywalne z osiągniętymi przy otwarciu rynku towarów - dodatkowy wzrost PKB o 1,8 % i 2,5 miliona nowych miejsc pracy (Sekretariat Komisji Europejskiej).llspadek cen i poprawa jakości usług oraz powiększenie ich oferty.llkorzyści dla konsumentów - umożliwienie europejskim firmom obniżenie kosztów i zwiększenie konkurencyjności.l
[ Pobierz całość w formacie PDF ]