[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niezbędnym dla uprawiania naszej dyscypliny jest ustalaniepraw życia duchowego.Nie chodzi jednak o wyznaczenie regułpostępowania z jednoczesnym zobowiązaniem do ich respekto-wania, co należy raczej do teologii moralnej i ewentualnie dodydaktyki życia duchowego.Mamy tu na myśli przede wszyst-kim operacje naukotwórcze polegające na zastosowaniu pewne-go stopnia uogólnienia, wyabstrahowania i syntezy, w celu wy-pracowania ogólnie akceptowalnej teorii.Zaproponowana tutaj integralna metoda personalistycznawydaje się spełniać wszystkie wymogi, jakie stawia teologiczny      91Zob.Cz.S.Bartnik, Wyjaśnianie w teologii, STV 16(1978), nr 2, s.31-35;tenże, Rozumienie w teologii, tamże, 21(1983), nr 1, s.153-168.51 charakter omawianej dyscypliny oraz konieczność uwzględnie-nia podmiotowych uwarunkowań chrześcijańskiego życia du-chowego i duchowości w ogóle, a także współczesne kryterianaukowości.Ponadto wydaje się najbardziej adekwatną do okre-ślonych przez przedmiot materialny i formalny specyficznychdla teologii duchowości zródeł.W ten sposób teologia duchowo-ści otrzymuje metodologiczne podstawy i bardziej zwartą we-wnętrzną strukturę, pozwalającą sytuować ją pośród innych na-uk, także nieteologicznych.52 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •