[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.3, s.37. Teleologia fenomenu ofiary 213TÄ™sknić szlachetnej duszy do swojego zródÅ‚a!(s.18 19, w.227 230, 239 242)Bohaterka utworu Malczewskiego nie jest jednak zupeÅ‚nie szczęśliwa,ponieważ doÅ›wiadcza konfliktu pomiÄ™dzy mistycznym umiÅ‚owaniem Bogaa czysto ludzkim, ziemskim, choć równie silnym uczuciem do ukochane-go syna Wojewody  WacÅ‚awa.Maria doznaje bolesnego rozdarcia, gdyżwspółistnienia w jej życiu tych wartoÅ›ci nie sposób pogodzić.Albo miÅ‚ośćziemska, albo niebiaÅ„ska, albo mistyczne zjednoczenie z Absolutem, albozwyczajne ziemskie życie.Jak sama bohaterka wyznaje:Nieraz w zmysłów zamkniÄ™ciu, nad tÄ… dużą KsiÄ™gÄ…,Zniżona caÅ‚ym czuciem przed Stwórcy potÄ™gÄ…,Gdym chciaÅ‚a ciebie stÅ‚umić modlitwy pociechÄ…,Zaraz mi brzmiaÅ‚o jakby  twego żalu echo!To może Pan Bóg skarze tak żywe kochanieI tatarska ci strzaÅ‚a w serce siÄ™ dostanie.Widzisz ten jasny promieÅ„? co z liÅ›ci osnowyCiÄ…gnie swój drzÄ…cy poÅ‚ysk miÄ™dzy nasze gÅ‚owy?Ten promieÅ„ żywi  zdobi - każdego weseli;Czemuż gdyÅ›my zÅ‚Ä…czeni  on jeszcze nas dzieli?(s.32 33, w.552 561)Nie sposób poÅ‚Ä…czyć dwóch różnych ontycznie doÅ›wiadczeÅ„, dwóchsposobów egzystencji.Tylko ofiara i wyrzeczenie siÄ™ ziemskiego żywota mogÄ…prowadzić do w peÅ‚ni harmonijnego poznania i zjednoczenia z Bogiem.Ha-lina Krukowska twierdzi, że ukazana przez Malczewskiego  noc mistycznaMarii sÅ‚uży uwydatnieniu kontrastu z nocÄ… kosmicznÄ…, czyli wszystkiminegatywnymi aspektami Å›wiata przedstawionego ². Noc mistyczna, cho-ciaż otwiera jednostkÄ™ na wymiar wartoÅ›ci Boskich, to jednak nie zmniejszaciężaru jej losu na ziemi, a wprost przeciwnie, przynosi skrajne spojrzenie naniÄ… jako na  jakże mrocznÄ… w Marii  krainÄ™ zÅ‚udzeÅ„, Å›mierci i zÅ‚a ³.CaÅ‚ywiÄ™c utwór posiada wymowÄ™ gnoseologicznÄ…, gdyż przedstawione w nimzdarzenia, artykuÅ‚ujÄ…c z racjonalnego punktu widzenia bezsens, cierpieniei okrucieÅ„stwo, symbolizujÄ… los czÅ‚owieka, który tylko w kategoriach meta-fizycznych może nabrać wyższego, a nawet jakiegokolwiek sensu.62 Zob.tamże, s.3963 Tamże. 214 RozdziaÅ‚ 3Trzecim sposobem postrzegania celu ofiary prowadzÄ…cej do pozna-nia  już nie immanentnym, ale sformuÅ‚owanym  jest interpretowanie rze-czywistoÅ›ci w celu kreacji poetyckiego mitu używanie charakterystycznychdla jÄ™zyka mitu struktur prowadzÄ…ce do stworzenia wÅ‚asnej, poetyckiej wy-kÅ‚adni rzeczywistoÅ›ci w kategoriach nadprzyrodzonych, a co za tym idzienadania im niedostrzegalnego z innych, racjonalnych pÅ‚aszczyzn, s en s u.Jak zauważa CieÅ›la-Korytowska, również mity tworzone przez SÅ‚owackie-go majÄ… charakter teleologiczny.KluczowÄ… rolÄ™ w  systemie genezyjskimwykreowanym przez poetÄ™ odgrywa wÅ‚aÅ›nie ofiara.Zjawisko to tÅ‚umaczyu SÅ‚owackiego niekoÅ„czÄ…cy siÄ™ ciÄ…g Å›mierci poszczególnych bytów w ka-tegoriach metafizycznych.Okazuje siÄ™ absolutnie konieczne ze wzglÄ™du naumożliwienie ustawicznych przemian w Å›wiecie eschatologicznym, dziÄ™kiczemu Å›wiat materialny jawi siÄ™ jako swoista fabryka ducha mogÄ…ca funkcjo-nować tylko dziÄ™ki nieustannej ofierze z pierwiastków indywidualistycznych,z principium individuationis.Zwiat w wizji SÅ‚owackiego jest podzielony nadwa przeciwstawne pierwiastki  analogicznie jak u Platona  ciaÅ‚o i ducha.Bezustanna ofiara starych form materii jest fundamentem rozwoju obecnegow nich pierwiastka Bożego  ducha, który odradza siÄ™ w nowych, dosko-nalszych formach.Na tym polega wÅ‚aÅ›nie sens cierpienia i ofiary skÅ‚adanejz ciaÅ‚a  na uwalnianiu siÄ™ ducha  zasiedziaÅ‚ego w materii poprzez jego re-wolucyjny pierwiastek.Idealnym archiwzorcem a zarazem symbolem ofiary w konstrukcieepistemologicznym zaproponowanym przez SÅ‚owackiego jest Chrystus.ChrzeÅ›cijaÅ„ski charakter ofiary przejawia siÄ™ przede wszystkim w jej celu,czyli przezwyciężeniu Å›mierci, zmartwychwstaniu, a nie w typowo pogaÅ„-skim rozumieniu zjawiska jako wymiany.Co wiÄ™cej, schemat losu Chry-stusa staÅ‚ siÄ™ figurÄ… dziejów caÅ‚ej ludzkoÅ›ci, w tym Polski.64 Zob.M.CieÅ›la-Korytowska, O romantycznym poznaniu, s.149 151.Por.tejże,Mityczna struktura wyobrazni SÅ‚owackiego, WrocÅ‚aw Warszawa Kraków GdaÅ„sk 1979,s.103 104.65 Zob.R.Przybylski, Rozhukany koÅ„, s.191 192.66 Zob.tamże, s.150 151, 164 165; M.CieÅ›la-[Korytowska], Mityczna struktura wy-obrazni SÅ‚owackiego, s.81.67 Zob.M.CieÅ›la-[Korytowska], Mityczna struktura wyobrazni SÅ‚owackiego, s.86.68 Zob.A.Kowalczykowa, WstÄ™p, w: J.SÅ‚owacki, KrÄ…g pism mistycznych, oprac.A.Ko-walczykowa, WrocÅ‚aw 1982, s.LV LVI. Teleologia fenomenu ofiary 215DzieÅ‚a SÅ‚owackiego z okresu mistycznego miaÅ‚y przede wszystkimzbudować teleologicznÄ… wykÅ‚adniÄ™ cierpienia w dziejach zarówno materii,jak i narodu.Maria CieÅ›la-Korytowska twierdzi skupienie siÄ™ poety na cier-pieniu koniecznym, czyli na ofierze zwiÄ…zane jest z charakterystycznym dlawielu mitów waloryzowaniem mÄ™ki w celu znalezienia odpowiedzi na pyta-nie o jej sens [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •