[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zamiast tak rozumianej przedsibiorczoci socjalistyczne urzdy mienice si przed.demonstroway w praktyce nie produktywn nie moraln pasoytnicz roszczeniow zasibiorczo.Polegaa ona na walce o przywileje pacowe, zaopatrzeniowe cenowe podatkowe emerytalno podatkowe oraz eliminacje embrionalnej konkurencji.Wszystkie wymienione waciwoci prawdziwych p.p w czasach socjalizmu nie byy spenione.W obrbie wasnoci pastwowej zamiast prawdziwych przedsibiorstw wegetoway i wegetuj na koszt podatników zwasalizowane urzdy udajce przedsibiorstwa.Wyznacznik ustroju po typie motywacji, jest5.System prawny - w socjalizmie rzdzca nomenklatura traktowaa system prawny jako swoisty francuski klucz przy pomocy którego wadza moga dowolnie majstrowa w yciu politycznym gospodarczym i spoecznym (przykrcajc rub jednym luzujc innym).Zmieniajc znienacka przywileje w kary bodce w antybodce, wasno twoj w nasz, dozwolone w zakazane oraz wzmacniajc przez to pewno e wszelkie deklaracje i obietnice rzdzcych byy zawsze niepewne i w istocie nigdy nie byy dotrzymane.Jedyn trwa zasad w socjalizmie bya pewno e wszystko jest niepewne oraz ze wierno i nie robienie nigdy nie bd ukarane.Zamiast penienia funkcji ko ca systemu wartoci i krgosupa porzdku spoeczno gospodarczego chronicznie i koniunkturalnie zmieniane prawo byo w socjalizmie przesank tych który orientowali si na wadz odgadywali jej yczenia i kombinowali na krótk perspektyw czasu oraz nie przejmowali si uniwersaln moralnoci.Gorczkowo zmieniane prawo stawao si przyczyn klski tych którzy zamierzajc oficjalnym deklaracjom obserwowali rynek kalkulowali i dokonywali na tej podstawie wyborów dugookresowych.Wady systemu prawnegolNie stabilno prawa - owocujc legislacyjn gorczka - np.1994 r.liczba wydanych aktów normatywnych z zakresu prawa finansowego wyniosa a 150 przekraczajc granic przyzwoitoci.Ustawodawca wydawa now regulacj prawn czciej ni co 2 dniu roboczym.llWszechobecne niechlujstwo legislacyjne polegajce na:lluywaniu w tekcie norm prawnych nie precyzyjnych gumowych okrele terminów oraz na tolerowaniu kolidujcych ze sob wypowiedzi normatywnych,llprzekraczania delegacji ustawowych przy wydawaniu aktów wykonawczych aby mona byo zmieni ustawy drog poza parlamentem rozporzdze rzdowych,llna nie wydawaniu rozporzdze wykonawczych bd opóniania ich wydawania i by ustawowe prawa i obowizki nie weszy w ycie.llNadmiern liczbie nazbyt czstych nowelizacji ustaw i zbyt dugi okres oczekiwania na tekst jednolity np.dotyczy to 40 krotnej nowelizowanej w latach 90 ustawy o dziaalnoci gospodarczejl35 k podatek dochodowy od osób fizycznych40 k osób prawnych15 k ustawa VATutrudnia dostp obywateli do przepisów prawa uniemoliwia ich zrozumienie przyswojenie.lNie konstytucyjno wielu ustaw i aktów wykonawczych zwizana z amaniem zasady nie dziaania prawa wstecz naruszaniem praw susznie nabytych i podwaaniem zasady zaufania obywateli do pastwa.O tej wadliwoci i jej nasilaniu si wiadczy liczba spraw w trybunale konstytucyjnym a take pokrtne orzecznictwo (motywowane politycznymi sympatiami).llTworzenie przez parlament czsto w przypieszonym trybie ustaw le sucych narodowi w budowie nowego ustroju i pastwa za to skutecznie wzmacniajcych rzdzcych i ich zwolenników administracji gospodarce, poprzez tworzenie atrakcyjnych miejsc pracy jak i lukratywnych moliwoci finansowych np.lluchwalenie w poowie lat 90 ustawy o komercjalizacji przed.pa stwarzajce lukratywne super dochodowe miejsca pracy w radach nadzorczych i zarzdach ok.3000 bankrutujcych przedsibiorstwachl98 r.ustawy o samorzdnie terenowym terenowych (zwikszanie liczb powiatów i województw urzdach)lkoleeska prywatyzacja i nie formalny poza giedowy sposób rozprowadzania akcji wraz z rónicowaniem cen akcji rónym grupom nabywców, oraz podnoszenie wartoci akcji rodkami akcjonariuszy pastwowych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]