[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ciekawym przypadkiem jest też nacisk kładziony czasem przez ludzi niechętnychKościołowi katolickiemu na chrzest przez całkowite zanurzenie w wodzie i odrzucaniekatolickiego chrztu jedynie przez polanie wodą jako niebiblijnego.Oczywiście, najlepiejjest udzielać chrztu przez zanurzenie, ale czy tylko taki sposób jest dobry i ważny?Greckie słowo używane z Piśmie św.na oznaczenie czynności chrztu (baptisma) możeoznaczać zanurzenie, ale może też oznaczać polanie lub obmycie.Na przykład czytamy wEwangelii, że %7łydzi, gdy wrócą z rynku, nie jedzą, dopóki się nie obmyją (Mk 7, 4).Użyte tu słowo jest tym samym, którego używa się na określenie chrzczenia, a chyba niktnie myśli, że każdy %7łyd po każdym powrocie z rynku zanurzał się ! Zdarzają się tacy,którzy chcą być bardziej papiescy niż papież.Są też tacy, którzy chcą być bardziej biblijniniż Biblia.Można niekiedy nasłuchać się sporo o tym, że Biblia mówi, aby chrzcić przezzanurzenie.Kiedy jednak przychodzi do wskazania miejsca w Biblii, które mówi ozanurzeniu, odpowiedz bywa niełatwa.Prawda, że Jan Chrzciciel udzielał chrztu akurat wAinon, ponieważ było tam wiele wody (J 3, 23).I bardzo możliwe jest, że w tej dużejilości wody zanurzał, ale przecież nie można także wykluczyć, że dużą ilością wodypolewał.Nie znaczy to, że nie powinniśmy chrzcić, jeśli to możliwe, przez zanurzenie.Powinniśmy.Tak zwykle czynią na przykład bracia prawosławni.Ale motywem tego jestraczej tradycja Kościoła, który tak w starożytności postępował niż Biblia, która na tentemat nie wyraża się zbyt precyzyjnie.d. Poczuć się narodzonym na nowoZadawane przez niektórych nowoczesnych głosicieli Ewangelii pytanie Czyjesteś zbawiony? ma w rzeczywistości mniej więcej taki sens: czy miałbyś chęć poczućsię zbawionym? Na przykład jedna z pretendujących do wierności Pismu św.broszur podtytułem Nowe Narodzenie wymienia, czym owo narodzenie nie jest, a między innymi niejest wodą chrztu.A czym jest? Jest przyjęciem Jezusa Chrystusa jako osobistegoZbawiciela, pokutując i zwracając się do Boga całym sercem jak dziecko.Jakkolwiekbardzo pożyteczne jest przyjęcie Jezusa wraz z pokutą i zwróceniem się do Boga to czyrzeczywiście Biblia nazywa to nowym narodzeniem?Nie.Oczywiste jest ze wszystkich cytowanych wyżej tekstów, że biblijne pojęcienowego narodzenia jest związane z chrztem.Dlatego jeśli wzywa się nieochrzczonych doprzyjścia do Pana, wymagane jest uwierzenie i ochrzczenie się (Dz 2, 38).Jeśli natomiastwezwanie zwrócone jest do ochrzczonych, to musi zgodnie z Biblią brzmieć inaczej: pamiętaj (dosł.: wspomnij) więc, jak wziąłeś i usłyszałeś, strzeż tego i nawróć się (Ap3, 3).Wspomnij, jak wziąłeś co? twój chrzest.Jak usłyszałeś co? nauczaniechrześcijańskie, może jeszcze w dzieciństwie.Tego właśnie strzeż i nawróć się.Chrztupowtórzyć nie można, gdyż chrzest jest absolutnie jeden: Jeden jest Pan, jedna wiara,jeden chrzest , tak jak jeden jest Bóg (Ef 4, 5-6).Można natomiast, będąc człowiekiemochrzczonym, który daru chrztu do tej pory nie wykorzystywał, oddać w modlitwie dziśżycie Jezusowi przyjmując Go do serca jako Pana i Zbawiciela, można dziś otworzyć sercena dar Ducha Zwiętego, na którego było się do tej pory zamkniętym.I w ten sposób,przez odnowioną wiarę, katolik może przyjąć radykalnie nowy dar zbawiającego Boga.Dzieje się tak dlatego, że zdarza się nam czasem pewien kłopot.A prawdęmówiąc, to jest on nawet niezmiernie częsty.Dar łaski chrztu może zostać zapomniany,wzgardzony, podeptany, zarzucony.Po wielu latach błądzenia na manowcach, a może iżycia bez Boga, przychodzi opamiętanie.A wraz z nim wątpliwość: czy chrześcijaninmoże potrzebować nawrócenia? Jeśli ja radykalnego nawrócenia potrzebuję, to możewcale nie jestem chrześcijaninem, może dopiero od jutra będę mógł się nazywaćchrześcijaninem, i będę od tej pory mówić: zostałem chrześcijaninem, gdyż sięnawróciłem ? Jak ma przeżyć swoje nowe narodzenie ktoś, kto dawno, dawno temuprzyjął chrzest, a teraz dopiero odkrywa moc zbawienia, potęgę Słowa Bożego i radośćDucha Zwiętego? Czy Pismo św.zawiera receptę dla takich przypadków?41Tak.Odpowiedz znajdziemy w księdze Apokalipsy, a szczególnie w rozdzialedrugi i trzecim.Tekst księgi Apokalipsy (2, 1 3, 22) to siedem listów skierowanych doróżnych chrześcijańskich Kościołów.Tekst wymienia obok cech pozytywnychnajróżniejsze grzechy pierwotnych wspólnot kościelnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]