[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z drugiej jednakstrony, gdyby inne były opozycje i (lub) inna formacja, Lejbuś nie zostałby przypuszczalnie za-bity.Zabójstwo Lejbusia zmieściło się w pełni w logice opozycji (struktura) i formacji (ko-niunktura).Struktury długiego trwania nie determinują koniunktur, te zaś z kolei zdarzeń.Niedeterminują w tym sensie, iż struktury mają niejako charakter prawdziwościowy – nie określająwięc i określać nie mogą konieczności wystąpienia jakiejkolwiek konkretnej, poszczególnej ko-niunktury.Podobnie z układu koniunktur nie wyłaniają się same przez się przewidywalne zda-rzenia.Z drugiej jednak strony struktury wyznaczają zakres koniunktur (a koniunktury zdarzeń),które wystąpić mogą, tworzą sui generis denotacje, których koniunktury (i odpowiednio – zda-rzenia) są desygnatami.Owa subtelna gra struktur, koniunktur i zdarzeń, której ukazanie w kulturze wsi polskiej za-borów: austriackiego i rosyjskiego, było ambicją niniejszej pracy, toczy się zarówno na tereniekultur pierwotnych jak i wysoko cywilizowanych.Tak więc zarówno studium kultur pierwot-nych wyłania prolegomena kulturologii, jak i współczesna kulturologia wyłania prolegomena dostudium kultur pierwotnych.Szkiełka różnych witraży rozsypały się po świecie.Metoda ich sklejania i konserwacji jestzapewne bardzo podobna.Odszukane i sklejone ukażą nam jednak bardzo różne obrazy.Odszu-kane i sklejone.Ba! Odszukać i skleić! Hic labor, hoc opus est!154BIBLIOGRAFIAAckerman N.W., Jahoda M.Antisemitism and emotiona disorder, New York 1951Adorno T.W.and al.The Authoritarian Personality, New York 1950Afanasjew A.Poeticzeskaja wozzrienija Slawian na prirodu, Moskwa 1869, t.I-IIIArnoldsson S.La Leyenda Negra.Estudios sobre sus origenes, Goeteborg 1960Artymiak A.Studia nad historią szkolnictwa elementarnego w obwodach kieleckim i olku-skim województwa krakowskiego 1816-1862, Wrocław 1964A.W.Żebractwo i poprawcza szkoła rolnicza, „Tygodnik Ilustrowany” T.III: 1861Bachtin M.Twórczość Franciszka Rabelais’go, Kraków 1975Baranowski B.Polskie młynarstwo, Wrocław 1977Barreau J.C.Abyście przez wiarę życie mieli, Kraków 1969Barthel de Weydenthal M.Uroczne oczy, Lwów 1921Barthes R.Le mythe-aujourd’hui, „Esprit” IV/1970, na 402Barthes R.Mit i znak, Warszawa 1970Barthes R.Mythologies, Paris 1957Bartoszewski W.1859 dni Warszawy, Kraków 1974Bartoszewski W.jr Kategoria „swój-obcy” w polskiej kulturze ludowej (na przykładzie ży-dowskiej mniejszości etnicznej) maszynopis w dysp.KE UWBaruch M.Boże stopki, Warszawa 1907Bastide R.Psychologie et ethnologie [w:] Ethnologie generale, Paris 1968Becker H., Barnes H.E.Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, Warszawa1964-1965, t.I-IIBelmont N.Arnold Van Gennep, Paris 1974Benedyktowicz Z.Kategoria „swój-obcy” w kulturze ludowej a problemy identyfikacji kultu-rowo-etnicznej, maszynopis w dysp.KE UWBenedyktowicz Z.Kategoria „swój-obcy” w morfologii sacrum, maszynopis w dysp.Zakł.Filologii Polskiej filii UW w BiałymstokuBenedyktowicz Z.O niektórych zastosowaniach metody fenomenologicznej w studiach nadreligią, symbolem i kulturą, cz.1 „Etnografia Polska” T.XXIV: 1980, z.2, cz.2 tamże, T.XXV: 1981, z.1Benedyktowicz Z., Markowska D.O niektórych problemach identyfikacji kulturowej w pro-cesie porozumiewania się, „Etnografia Polska” T.XXIII: 1979, z.2Benedyktowicz Z., Robotycki Cz., Stomma L., Tomicki R., Wasilewski J.S.Antropologiakultury w Polsce – dziedzictwo, pojęcia, inspiracje, cz.I, „PSL” 1980, nr 1; cz.II, tamże 1980,nr 2; cz.III, tamże 1981, nr 1Bernot L., Blancard R.Nouville un village français, Paris 1953Biały Z.Ekonomiczna i kulturowa rola targów i jarmarków w Małopolsce Południowej wXIX i XX wieku, „Etnografia Polska” T.XII: 1968155Biegeleisen H.Lecznictwo ludu polskiego, Kraków 1929Biegeleisen H.Materiały do zagadnienia: czarownice, Archiwum PTL - Wrocław, sygn.67 i117Biegeleisen H.Matka i dziecko w obrzędach, wierzeniach i zwyczajach ludu polskiego, Lwów1927Biegeleisen H.U kolebki, przed ołtarzem, nad mogiłą, Lwów 1929Biegeleisen H.Wesele, Lwów 1928Blanquart H.Les mystères de la nativité christique, Paris 1973Bobińska C.Wieś niespokojna, Warszawa 1979Bodin J.De la démonomanie, Paris 1587Bogardus E.S.The Development of Social Thought, New York 1955Bojko J.Ze wspomnień, Warszawa 1959Bończyk N.Stary kościół miechowski, nadb.Kielce 1912Braudel F.Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, Gdańsk 1976-1977, t.I-IIBrodowska H.Historia społeczno-gospodarcza chłopów polskich w zaborze rosyjskim, [w:]Historia chłopów polskich, Warszawa 1972, t.IIBroniewski W.Bagnet na broń, [w:] Wiersze i poematy, Warszawa 1968Bronk A.Język etnologii na przykładzie teorii religii W.Schmidta, Lublin 1974Bruner J.S.Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978Bucher B.La sauvage aux seins pendants, Paris 1977Bujak F.Wybór pism, Warszawa 1976, t.I-IIBurszta J.Niewola karczmy, Warszawa 1953Burszta J.Społeczeństwo i karczma, Warszawa 1951Bystroń J.S.Charakternicy, [w:] Studja staropolskie: Księga ku czci A.Brücknera, Kraków1928Bystroń J.S.Czynniki magiczno-religijne w osadnictwie, „Przegląd Socjologiczny” T.VII:1939Bystroń J.S.Kultura ludowa, wyd.2, Warszawa 1947Bystroń J.S.Megalomania narodowa, Warszawa 1935Bystroń J.S [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •