[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Najmniejsze moduły to zarządzanie jakością - 13 użytkowników, controlling (7) i informatyczny (7).Do firmy SAP wniósł jednoznaczne procedury postępowania i sposoby wprowadzania danych oraz szybki przepływ informacji.Zainstalowano wiele poziomów uprawnień do wprowadzania i uzyskiwania danych.- Teraz wszyscy mówią tym samym językiem - mówi Jankowski.Wcześniej korzystali z czterdziestu różnych programów komputerowych.Dokumenty z księgowości do marketingu szły na piechotę i na papierze.Te same dane musiały być kilkakrotnie wprowadzane, ponieważ oprogramowanie nie było kompatybilne.Organizacja pracy jest teraz o wiele prostsza.Wszystko jest dopięte na ostatni guzik na tydzień przed.W magazynie znajdują się wszelkie materiały do produkcji, pracownicy mają zaplanowane urlopy, marketing sprzedaż, księgowość płatności i wierzytelności itd.Bez nerwów, bez liczenia na szczęście.Dzięki temu pracownicy mogą pomyśleć o lepszej organizacji pracy, atmosferze, mieć nowe pomysły czy nawet spokojniej pić kawę.Zaopatrzeniowiec może porozmawiać z dostawcami o jakości produktów czy nowościach, a nie o goniących go terminach.SAP daje możliwość dokładnego wyliczenia kosztów produkcji.- Do tej pory sprzedawaliśmy towar, myśląc często, że na nim zarabiamy, a było odwrotnie - mówi Jankowski.- Zdarzało się też, że nie podpisywaliśmy kontraktów, sądząc, że się to nie opłaca.Po pewnym czasie okazywało się, że nie mieliśmy racji i można było sprzedawać po niższej cenie.Za rok każdy wyrób różniący się ceną nawet o 10 gr (z powodu np.innej naklejki) będzie miał rozliczenie kosztowe.Do tej pory lodówka XYZ kosztowała tyle, co prawie taka sama, ale różniąca się małym szczegółem.To powodowało nieścisłości w wyliczeniach.W firmie można opracowywać tzw.plan kroczący na sześć miesięcy.- Plany powinny być dynamiczne, bo sytuacja zmienia się z dnia na dzień.Dane, które spływają z badań marketingowych, trzeba wykorzystywać teraz, a nie za rok - mówi Jankowski.Po wprowadzeniu do sieci zamówienia klienta dział planowania sprawdza, jak najmniejszym kosztem, w najkrótszym czasie wyprodukować towar.Pewność wykonania zlecenia, które przechodzi do zakładu produkcyjnego, jest stuprocentowa.W produkcji wykorzystuje się 10 tys.materiałów, z których powstaje 5 tys.gotowych wyrobów.Przez dział księgowości przechodzi rocznie 120 tys.dokumentów.Na ich często kilkukrotne wprowadzanie pracownicy marnowali niepotrzebnie dużo energii.Kosztuje i zarabiaZarząd firmy liczy, że po zakończeniu wprowadzania SAP-a dzięki wzrostowi wydajności nastąpi obniżenie kosztów robocizny.Również spadną koszty zakupu materiałów i zmniejszą się zapasy.Przewiduje skrócenie cyklu produkcji i poprawę ściągalności należności, która zależy od współpracy działów produkcji, dystrybucji i rozliczeń płatności.Na pytanie, ile kosztowało wprowadzenie SAP-a, Jankowski odpowiada mało konkretnie: miliony dolarów.Mówi też, że nigdy nie będzie pewności, czy jest to opłacalne.- Właściwie jest to konieczność, jeśli chce się być firmą nowoczesną, posługiwać się tymi samymi narzędziami, co partnerzy zagraniczni.Daje szansę na dynamiczny rozwój, skok do przodu - dodaje.LITERATURAlWojciech Sroczyński, 1000 najlepiej zinformatyzowanych wg DiS, PCkurier , 2/2001llRaport DiS, 2000, http://www.mastertext.com.pl/dis/raporty/api00/api00ip.htmlllZbigniew Zwierzchowski, Źródła sukcesów, przyczyny porażek.Komputerowe wdrożenia w przemyśle, Rzeczpospolita, 1998, nr 60llwww.sap.com/polandllMirosława Lasek, Narzędzie modelowania procesów gospodarczych, Informatyka 7 - 8/2000llMarcin Biegluk, Kuchnia w systemie SAP R/3, Businessman Magazine, http://www.e-bm.pl/archiwum/index.xml/_m=1/lang=PL/_a=5438/_sp=zapasy;00; wszystkie/;406148-221546-07162lWojciech Sroczyński, 1000 najlepiej zinformatyzowanych wg DiS, PCkurier , 2/2001Raport DiS, 2000, http://www.mastertext.com.pl/dis/raporty/api00/api00ip.htmlwww.sap.com/polandMirosława Lasek, Narzędzie modelowania procesów gospodarczych, Informatyka 7-8/2000Zbigniew Zwierzchowski, Źródła sukcesów, przyczyny porażek.Komputerowe wdrożenia w przemyśle, Rzeczpospolita, 1998, nr 60Marcin Biegluk, Businessman Magazine, http://www.e-bm.pl/archiwum/index.xml/_m=1/lang=PL/_a=5438/_ sp=zapasy;00; wszystkie/;406148-221546-0716215
[ Pobierz całość w formacie PDF ]