[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ironią jest, że próbując pokonać śmierć i oddzielić ją od życia, ortodoksyjnichrześcijanie podsycali przesądy dotyczące śmierci.Augustyn uważał, że życie jestcałkowicie przyćmione przez śmierć,  Nic więcej nie zrobimy rozpoczynając życie w tymumierający m ciele ponad to, że rozpoczęliśmy nieustający pochód w kierunku śmierci".Zmierć, zgodnie z ortodoksami, mogła przynieść zbawienie.Augustyn pisał: A teraz, dzięki większej i wspanialszej łasce Zbawiciela kara za grzechy zamieniła się wsłużbę sprawiedliwości.Albowiem wówczas było obwieszczone człowiekowi,  Jeślizgrzeszyłeś, umrzesz "; otóż powiedziano męczennikowi,  Umierasz, gdyż nie zgrzeszyłeś".Wówczas było powiedziane,  Jeśli pogwałcicie przykazania, umrzecie ".Otóż jestpowiedziane  Jeśli odrzucicie śmierć, pogwałcicie przykazanie.Ortodoksyjni chrześcijanie w swoich wysiłkach zmierzających do jej przezwyciężenia,często kończyli na gloryfikacji śmierci.Uważano, że najbardziej znaczące u Jezusa nie byłocudowne uzdrawianie czy przesłanie miłości i pokoju, ale raczej jego śmierć.W Bibliiczytamy, że  dzień śmierci [jest lepszy] od dnia narodzin".Powszechnym stało sięnazywanie dnia śmierci, dniem jej lub jego  narodzin".Augustyn próbował wyjaśniaćdlaczego śmierć przybrała tak wzniosły charakter: Każda śmierć, która przedtem była zła, teraz stała się dobra, gdyż Bóg udzielił wiernym tejlaski, że śmierć, która była uznana za przeciwieństwo życia, stała się instrumentem, przezktóry przychodzi życie.W XVII wieku święty Jan Cimacus pisał,  Tak jak chleb jest najniezbędniejszy z całejżywności, tak rozmyślanie o śmierci jest najważniejszym działaniem".Sławny święty JanChryzostom głosił że  podstawową cechą [chrześcijanina] jest pragnienie i kochanieśmierci".Troska o śmierć rzucała cień na chrześcijańskie nastawienie do całego świata.Uważanie ziemskiego, fizycznego życia za szkodliwe dla rozwoju duchowego sprzyjałożarliwemu oczekiwaniu na koniec świata.Chrześcijanie spodziewali się, że Bóg ponowniezstąpi na ziemię, aby zapoczątkować koniec świata.W Ewangelii świętego Mateusza Jezuspodkreśla, że taki koniec może być bliski,  Doprawdy, mówię wam, niektórzy z tutajobecnych nie zaznają śmierci przed ujrzeniem Syna Pana wstępującego do jego królestwa".Znamienną cechą historii chrześcijan są okresowo pojawiające się oczekiwania na koniecświata.Na przykład, w okresie reformacji w Anglii na temat końca świata opublikowano 80książek.Ortodoksyjni chrześcijanie w zasadniczy sposób zmienili myślenie ludzi o świecie iśrodowisku naturalnym.Od kiedy zaczęto wierzyć, że Bóg panuje z góry, uważano, że natura jest odsunięta od Niego, lub całkowicie pozbawiona obecności Boga.Takie postrzeganieświata doprowadziło do dramatycznych zmian w znaczeniu i charakterze świąt, orazpercepcji czasu, a wszystko to zostało odsunięte od ziemskich cyklicznych zmian pór roku.Oblicza ludzkiego życia, które świadczą o związkach z cyklami natury, takie jak narodziny,seks i śmierć, zostały całkowicie zlekceważone.Zamiast uznania naturalnego cyklu życia,ortodoksyjni chrześcijanie odrzucili je całkowicie i zaczęli troszczyć się wyłącznie o śmierć. Rozdział 10:Zwiat bez Boga 1600  r.Ortodoksyjne chrześcijaństwo spowodowało przesunięcie ludzkości w kierunku wizjiświata, w której niewielką uwagę przykładano do idei boskości.Przez nauczanie, że ziemskiekrólestwo jest pozbawione świętości, chrześcijanie zbudowali ideologiczną podstawęnowoczesnego społeczeństwa.Nowocześni myśliciele uwiecznili teorie ortodoksyjnychchrześcijan, dostarczając naukowego potwierdzenia wiary w hierarchię, dominację i walkę.Niemniej wraz ze zbliżaniem się XXI wieku uświadomiono sobie nie tylko ujemne stronytakich koncepcji, ale także ich ograniczone podstawy naukowe.Odkąd ludzie zaakceptowalipogląd, że Bóg nie ma już nadnaturalnej władzy nad światem fizycznym, powszechną,szczególnie wśród ludzi wykształconych, stała się wiara, że diabeł również nie posiada takiejwładzy.Od kiedy odrzucono idee świętej magii, łatwo zaakceptowano poglądy, że w świeciefizycznym nie działają czary, przepowiednie czy zło.Zamiast tego rzeczywistość fizycznapostrzegana była w postaci mechanicznego działania nieożywionych części składowychpoddających się wyłącznie racjonalnym i jasno określonym prawom, podobna do ogromnegozegara.Jak mówi Lafew, postać w sztuce Szekspira: Mówią że cuda są przeszłością, i mamy swoich filozofów tworzących przyjazne inowoczesne rzeczy, w miejsce nadnaturalnych i bezpodstawnych.Nowe postrzeganie świata charakteryzowało wejście Europy w okres zwany Oświeceniem.Oświecenie inspirowane było przez siedemnastowiecznych myślicieli, takich jak Galileusz,Rene Descartes (Kartezjusz), Johannes Kepler, Isaak Newton, Francis Bacon, BenedictSpinoza czy John Locke [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •