X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.1955 - Lionel TrillingZwierzęcy wstręt Marka Twaina wynika zapewne z samczej odrazy wobecspołeczeństwa, w którym kobiety najwyrazniej znajdują się w centrum zainteresowania i wła-dzy, z panicznego strachu, jaki w mężczyznie budzi fikcyjny świat, w którym zasadamęskości, przedstawiona jako nieodzowna i godna podziwu, jest wszakże kontrolowanaprzez kobiecy umysł.Profesor Garrod w szkicu Jane Austen; deprecjacja, stanowiącymsummę przyczyn, dla których nie lubi się Jane Austen, wyraża obrzydzenie niemal równiedzikie jak Twain, bo sugeruje, że autorka-kobieta jest zwykłą zniewagą seksualną dlamężczyzn.1957 - Kingsley AmisOboje, Edmund i Fanny, są chwiejni moralnie; wsparcie przez autorkę ich uczuć orazzachowań [.] czyni Mansfield Park książką amoralną.1968 - Angus WilsonJeżeli chodzi o garstkę krytyków wrogich Austen, to począwszy od czasówwiktoriańskich, byli bądz pozbawieni z natury słuchu na tę tonację, jak Charlotte Bront�,Mark Twain czy [D.H.] Lawrence, bądz niedostatecznie poinformowani jak profesor Garrod,bądz też nieprzychylni tylko częściowo, jak pan Amis, pochopnie przeciwny zaproszeniu nakolację państwa Bertramów; wysokiej pozycji Austen bardziej zagrażają niezbyt inteligentnilub popadający w przesadę wielbiciele niż wrogo nastawieni krytycy.1974 - Margaret DrabbleSą pisarze, którzy piszą za dużo.Są tacy, którzy piszą w sam raz.Są jeszcze inni,którzy napisali dalece za mało, żeby zaspokoić wielbicieli; Jane Austen na pewno należy dotych ostatnich.Pewnie żadne wyobrażalne odkrycie literackie nie wzbudziłoby tak szczerejradości, jak odnalezienie nowej kompletnej powieści Jane Austen, chyba że odnaleziono bynową tragedię Szekspira.162SR 1979 - Sandra M.Gilbert i Susan GubarHistoria Austen szczególnie pochlebia męskiemu czytelnikowi, przedstawia bowiemposkromienie nie jakiejś tam kobiety, lecz buntowniczej dziewczyny o bogatej wyobrazni, zmiłością ujarzmianej przez rozważnego mężczyznę.Podobnie jak bibuła leżąca na biurku zjej rękopisem, sama Austen stanowi przykrywkę dla potrzeby milczenia i uległości, a dotakiej podległej pozycji zmusza kobiety kultura patriarchalna [.] Lecz jednocześnie [.] podtą przykrywką Austen zawsze każe czytelnikom  dodać to, czego zabrakło" [to cytat zVirginii Woolf].1980 - Vladimir NabokovKsiążka panny Austen to nie tryskający życiem majstersztyk [.] Mansfield Park [.]jest dziełem damy i rozgrywką dziecka.Jednak z tego koszyczka wyłania się robótka wy-jątkowa i oto widzimy w dziecku niezwykły promyk geniuszu.1984 - Fay WeldonMyślę też [.] że Crosby nie wydał Opactwa Northanger z tego samego powodu, dlaktórego nikt się nie ożenił z Austen.Pod tą pianką wesołości pomrukuje coś, co budziprawdziwy lęk; co zdoła złapać świat za gardło i potrząsnąć.1989 - Katha Pollitt, z wiersza Czytanie na nowo powieści Jane Austen�w czas dokoła,A oni nie wydają się tacy zabawni.Mama głupia, ciemna albo nie żyje.Tato - jakiś genialny rozpieszczony lunatyk.Tylko jedno im w głowie: klasa.1989 - Christopher KentPewien wychowawca z Oksfordu, H.F.Brett-Smith, służąc podczas pierwszej wojnyświatowej w szpitalach, doradzał, co dawać do czytania rannym żołnierzom. Dla ludzi wpoważnym szoku po ostrzale - wspomina były student - wybierał Jane Austen" [.]Kiedy szalała rewolucja francuska, Jane Austen ledwie podnosiła wzrok znadliterackiej grządki.Któż lepiej może koić dusze wykolejone nad Sommą czy pod Passchen-sdaele? W terapeutycznym spokoju jej stronic ofiary historii mogły ujść swemuprzeznaczeniu.1993 - Gish JenMyślę, że kolejna postać pióra, która wywarła na mnie naprawdę duży wpływ, to byłaJane Austen.Duma i uprzedzenie to jedna z książek, które czytałam tam i z powrotem, odprzodu i tyłu.Naprawdę chciałam być Elżbietą Bennet.Rzecz jasna, nie brak dziś ludzi,którzy powiedzą  Och, to takie anglo"; uważają, że raczej powinnam ulec wpływom operypekińskiej albo jeszcze czegoś.1993 - Edward W.SaidO Mansfield Parku trzeba powiedzieć dużo więcej [.] Może wówczas Austen, i w163SR ogóle powieści preimperialne, okażą się w swych przesłankach bardziej nasycone imperia-listycznym ekspansjonizmem, niż się wydaje na pierwszy rzut oka.1995 - Artykuł o szkicu Terry'ego Castle'aCzy Jane Austen była lesbijką? Pytanie, postawione przez szacowny zazwyczaj London Review of Books", to tytuł szkicu Terry'ego Castle'a, profesora UniwersytetuStanforda, w którym autor subtelnie docieka  nieświadomego wymiaru homoerotycznego" wlistach Austen do jej siostry Cassandry.Sugestia wywołała spory zamęt wśród austenian.1996 - Carol ShieldsBohaterki Austen fascynują, ponieważ w społecznym i ekonomicznym systemie, którysprzysiągł się, żeby je upośledzić, sprawują prawdziwą władzę [.] Wglądając w powieściJane Austen [.], widzimy, że jej kobiety nie tylko wiedzą, czego chcą, ale wypracowałytakże wyrazistą strategię osiągania celu.1996 - Martin AmisJane Austen z czarodziejską mocą absorbuje wszystkich.Moraliści, kulturoznawcy odErosa i agape, marksiści, freudyści, jungiści, semiotycy, dekonstruktywiści - wszyscyznajdują kuszące pole do popisu w sześciu podobnych do siebie powieściach z życiaprowincjonalnej klasy średniej.Proza Jane Austen w niewymuszony sposób sama sięodnawia na oczach każdego pokolenia krytyków i czytelników.Każde stulecie wniesie sobie właściwe uwydatnienia; podczas obecnego festiwaluAusten nasze własne niepokoje ujawniają się w całej okazałości.Lubimy tarzać się wakcencikach i szczególikach ze świata Jane, ale nasz oddzwięk brzmi na ogół posępnie.Przede wszystkim zwracamy uwagę na zdławienie kobiecych możliwości: jakże krótkotrwała pełnia ich kobiecości, a mimo to jak wolno i w jakim odrętwieniu upływał ów czas.Zwracamy uwagę, jak liczne były sytuacje społecznie raniące i jak dotkliwie zadawane byłyte rany.Widzimy, jak niewiele mógł zdziałać człowiek bezsilny wobec tych, którzy mogli goznienawidzić.Zastanawiamy się, któż na Boga poślubi biedne dziewczyny? Biednimężczyzni nie mogą.Bogaci mężczyzni nie mogą.Więc kto?1996 - Anthony LaneNa barkach pisarza nie ma większego ciężaru niż bycie bardzo kochanym; ale u Austencoś niedosiężnego zrzuca ten ciężar.1997 - Artykuł wstępny w  Forbes" Druker nie jest teoretykiem zarządzania w wąskim akademickim sensie" - powiadaLenzner [.] -  Strategiczne przymierza korporacji porównuje do przymierzy ma-trymonialnych w powieściach Jane Austen".1997 - Susan M.KorbaPisząc o Emmie, krytycy przez całe lata krążyli wokół jawnie kłopotliwegozagadnienia, mianowicie seksualności bohaterki [.] Claudia Johnson odkrywa, że [.]  zkrytycznym wobec niej stosunkiem wiążą się oczywiście podteksty mizoginiczne, niekiedy164SR wręcz homofobiczne".Johnson cytuje niepokojące aluzje Edmunda Wilsona i gniewnenapomknienia Marvina Mudricka o durzeniu się Emmy w innych kobietach; są to przykładyniepokojów wzbudzanych przez tę właśnie bohaterkę Austen.1999 - David Andrew GravesPrzez dwa ostatnie lata posługiwałem się oprogramowaniem komputerowym jakonarzędziem do analizy tekstów pod kątem wzorców sekwencji słownych i częstotliwościwystępowania słów [.] Jeżeli chodzi o częstotliwość występowania słów w ich funkcjisemantycznej, Emma jawi się jako najlżejsza i najpogodniejsza z powieści Jane Austen,wyraznie pozytywna, z najniższym wskaznikiem uczuć negatywnych, właśnie tak, jakprzyrzeka autorka już w pierwszym zdaniu.1999 - Andy RooneyNie przeczytałem nic pióra Jane Austen [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •  

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.