[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zdolność do opisu ludzi- zdolność do opisu i rozumienia określonych typów sytuacji, do których nauczyli się przystosowywać.Pewne zachowania służące przystosowaniu są oczywiste i niezawodne, a inne zależą od przypadku.Ludzkie zachowanie składa się ze specyficznych ruchowych reakcji na pewne sytuacje zdeterminow przez proces uczenia się.Specyficzne ruchy- reakcje organizują się w określone umiejętn, które polegają na rozwinięciu specyficzn reakcji ruchowych.Służą osiągnięciu sukcesu, uznania, doznania ulgi i mają tendencję do utrzymywania się.Mechanizm tworzenia się osob: Ruchy; -Zespoły ruchów czyli akty; -Zespoły aktów czyli nawyki; -Klasy nawyków czyli role społ; -Osob jako system trwałych nawyków przystosowawczych ważnych społ.Od ludzi pełniących pewne role społ inni oczekują zachowań standardowych.Zachow jest przez to wtłoczone w pewne normy.Odstępstwo grozi kara społ i wymaga ponownego treningu w celu przystosow się.Charakterystyczne wzory reakcji mogą się zmieniać wraz ze zmiana otoczenia społ.Rola w społecz to ważny determinant zachow się.Przejęcie nowej roli może wpłynąć na zmianę postaw, opinii, poglądów czy nawet uznawanych przesądów.Praktyczne opisy osob- cecha osob ma praktyczne znaczenie: może decydować o potencjalnym zachowaniu się.To, że ktoś charakteryzuje się dana cechą oznacza, że w pewnych przyszłych sytuacjach zachowa się w pewien szczególny sposób.Interesująca jest nie sama forma zachow lecz jego rezultaty.Opis musi dotyczyć nie ruchów lecz wyników.Użyteczne kategorie, w których można opisywać człowieka to umiejętności: są stosunkowo łatwo wymierne.Biorąc pod uwagę typy przystosowania się, opisane z punktu widzenia sytuacji, na które jedn była wystawiona i znając typy doświadczeń, możemy przypuszczać, że nabył umiejętności konieczne do rozwiązywania proble przez nie stwarzanych.Każda z sytuacji człowieka tworzy punkt do określenia przyszłego zachow w wielu różnych okolicznościach, uzyskujemy praktyczną i użyteczną informację.Teoria Guthriego jest bardzo uproszczona koncepcją.Pozostawia szereg problemów bez wyjaśnień, wiele kwestii otwartych, np.nie odpowiada na pytania czy całe dział człowieka zmierza do przystosowania się.Twierdzenie, że osob to jedynie system nawyków pomija ważne różnice między zjawiskami np.chodzenia a pisania.Jest to mechanistyczna wersja poglądu na człowieka.Jednak wiele z jej założeń i twierdzeń ma swe zastosow w terapiach.Jest prawdą, iż człowiek na co dzień funkcjonuje zazwyczaj na poziomie nawyków; gdyby świadom brała udział w każdym działaniu, nie moglibyśmy sprawnie funkcjon/// Pojęcie i funkcje wiedzy.WIEDZA - narzędzie i skutek poznawania.Szerszym od niej pojęciem jest informac (redukcja niepewności; wg Kozieleckiego określone treści to info, które są świadome.Obok nich wiedza zawiera też elementy nieświad).Pochodzenie wiedzy - potoczna: tworzona przez laików, uogólniona, przekazywana z pokolenia na pok., zawarta w stereotyp, uprzedzen oraz poglądach na świat.Naukowa: spójna, logiczna, weryfikowalna, nabywana w szkole.Funkcje wiedzy - poznawcza ( stanowi narzędzie poznania, orientacja w świecie, możemy prawidłowo klasyfikować inform), generatywna ( na podst.jednych inform, może dochodzić do wytwarzania innych), motywacyjna ( psych pozn: sprzeczności rodzą dysonans, zmuszają do podejmowania różnych działań), instrumentalna ( narzędzie dział, wykorzystywanie wiedzy w różnych dziedzinach życia)/// Struktura triarch teori intel Sternberga.Ważniejsze od przystosow do środow jest zmiana środow.Zmianę środow wiąże z zachow intel.Funkcjonow to przejawia się na 3 poziomach.1 związ jest z nabywaniem wiedzy, 2 odnosi się do radzenia sobie z nową syt i automatyz proc myśl.Na poziomie 3 intel przejawia się w określonych warun.Zgodnie z tymi poziomami Sternbe wyodrębnia 3 subteorie: składników (metaskład., skł.wykonaw, skł.nabyw.wiedzy), doświadczenia (zdoln.do radz.sobie z nowym zad., zdol.do autom.proc.myśl.), kontekstu (adaptacja, selekcja, kształtowanie)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]