X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rzeczywiście, porównując biblijne opisy bliskości Boga z religijną wyobrazniąKoranu, znajdziemy najpierw w sercu Starego Testamentu opis  świętej nocydziałania Pańskiego:  Tej nocy czuwał Jahwe nad wyjściem synów Izraela z ziemiegipskiej; tego samego dnia wywiódł Jahwe synów Izraela z ziemi egipskiej wedługich zastępów (por.Wj 12, 42.51).Potem, w sercu Nowego Testamentuznajdziemy  świętą noc Narodzenia   Pasterze trzymali straż nocną nad swojątrzodą, nagle stanął przy nich anioł Pański i rzekł: dziś w mieście Dawida narodziłsię wam Zbawiciel (por.Ak 2, 8-9.11), a także Wielką Noc Zmartwychwstania  Gdy było jeszcze ciemno udała się Maria Magdalena do grobu ;  odwróciła się iujrzała stojącego Jezusa (por.J 20, 1.14).Jeśliby natomiast poszukiwać w tymsamym sensie serca Koranu, to znajdziemy je zapewne w surze Qadr: Zesłaliśmy go [Koran] w Noc Przeznaczenia (Qadr).Noc Przeznaczenia  lepsza niż tysiącmiesięcy! Aniołowie i Duch zstępują tej Nocy, za pozwoleniem swego Pana, dlawypełnienia wszelkich rozkazów.Ona to pokój  aż do pojawienia się zorzy porannej 389.O takiej właśnie duchowości pisał Rosenzweig: Bóg zasiada w swoimnajwyższym Niebie, a ludziom daje  Księgę.W islamie słowo Boga nie jest osobą,ale raczej jest tekstem, Koranem; kulminacją cudownego działania Boga w historiijest Koran (dlatego też jest on zasadniczo nieprzetłumaczalny)390.Niekiedy w Koranie pojęcie objawienia świętej Księgi jako szczytuhistorycznego zbliżenia między Bogiem a ludzmi jest nawet  jak się wydaje przeciwstawiane chrześcijańskiej wierze w obecność Syna Bożego na ziemi.Koraniczna sura Grota przepowiada:  Chwała niech będzie Bogu, który zesłał księgęSwojemu słudze, [.] aby ostrzegała tych, którzy mówią: �Bóg wziął sobiesyna� 391.W tym właśnie punkcie księga Koranu wielokrotnie wchodzi w otwartąpolemikę z chrześcijaństwem.Czytamy na przykład:  Syn Marii [.] jest tylkosługą, którego obdarzyliśmy dobrocią [.] Jeśli Miłosierny posiada syna, ja jestem386Koran 53, 9.387Koran 50, 16 i 18.388F.Rosenzweig, Der Stern., dz.cyt., s.186.389Koran 97, 1-5.390M.A.Sells, Introduction, [w:] M.A.Sells (red.), Early Islamic Mysticism, dz.cyt., s.16.391Koran 18, 1-4.81 pierwszym z czcicieli, [ale] chwała niech będzie Panu niebios i ziemi, będącemuponad to, co Jemu przypisują! 392 Według proroka islamu Bóg nie może być taki,nie może być tak blisko człowieka.Na marginesie dodać można, że pojawiające sięw Koranie w surze Zwycięstwo słowo sakina, może być echem hebrajskiego słowaszekina.Czytamy tam:  Zesłał sakina (dosł. pokój ,  spokój bezpieczeństwa ) wserca wierzących, aby ich wiara wzrosła 393.O ile chrześcijanie i %7łydzi wierzą, że objawiona Księga Biblii poświadczaBożą interwencje w historię (szekina Jahwe mieszka pośród Izraela, Słowo rozbiłoswój namiot pośród swojego ludu), o tyle Koran sam w sobie jest taką interwencją. Na Księgę jasną! Oto uczyniliśmy ją Koranem arabskim! On jest w Matce Księgi unas 394.Rosenzweig tu właśnie widzi największą różnicę między teizmem Bogazaangażowanego  egzystencjalnie , by tak powiedzieć, w losy człowieka, a teizmemBoga zsyłającego miłosierdzie  w dół z wyżyn swojej niedostępnej boskości.Izraelskie pojęcie szekina obejmuje  zstąpienie Boga pomiędzy ludzi i Jegozamieszkanie pośród nich.Bóg  udaje się na wędrówkę ze swym ludem, cierpi jegocierpienia, idzie z nim na poniewierkę wygnania 395.Jeszcze dalej idziechrześcijańskie pojęcie zamieszkiwania Boga pośród ludzi:  Słowo stało się ciałem izamieszkało wśród nas.I oglądaliśmy Jego chwałę, chwałę, jaką Jednorodzonyotrzymuje od Ojca (J 1, 14).W islamie zaś owym sposobem obecności staje sięKsięga, która za pomocą objawienia przekazanego Mahometowi przez Anioła zostałazesłana z nieba na dół, na ziemię.O ile obecność Jezusa, Syna Bożego dlachrześcijan jest  odblaskiem chwały Boga i odbiciem Jego istoty (por.Hbr 1, 3), otyle dla muzułmanów analogicznym odblaskiem jest Koran, odpis wieczystej księgiBożej, wzniosłej i pełnej mądrości396.Miejsce osobowej obecności, Boga-pośród-nas, Emanuela, zajmuje księga opisująca charakter Boga i Boże wymagania wobecczłowieka.Nawet w relacjonowaniu działania Bożego wśród Izraela Koran mniejkładzie nacisk na zstępującą Bożą obecność wśród swojego ludu, a bardziej naobecność świętej Księgi:  Daliśmy synom Izraela Księgę, mądrość i proroctwo.Zaopatrzyliśmy ich we wspaniałe rzeczy i wynieśliśmy ich ponad światy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •  

    Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.