[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.RzeczywiÅ›cie, porównujÄ…c biblijne opisy bliskoÅ›ci Boga z religijnÄ… wyobrazniÄ…Koranu, znajdziemy najpierw w sercu Starego Testamentu opis Å›wiÄ™tej nocydziaÅ‚ania PaÅ„skiego: Tej nocy czuwaÅ‚ Jahwe nad wyjÅ›ciem synów Izraela z ziemiegipskiej; tego samego dnia wywiódÅ‚ Jahwe synów Izraela z ziemi egipskiej wedÅ‚ugich zastÄ™pów (por.Wj 12, 42.51).Potem, w sercu Nowego Testamentuznajdziemy Å›wiÄ™tÄ… noc Narodzenia Pasterze trzymali straż nocnÄ… nad swojÄ…trzodÄ…, nagle stanÄ…Å‚ przy nich anioÅ‚ PaÅ„ski i rzekÅ‚: dziÅ› w mieÅ›cie Dawida narodziÅ‚siÄ™ wam Zbawiciel (por.Ak 2, 8-9.11), a także WielkÄ… Noc Zmartwychwstania Gdy byÅ‚o jeszcze ciemno udaÅ‚a siÄ™ Maria Magdalena do grobu ; odwróciÅ‚a siÄ™ iujrzaÅ‚a stojÄ…cego Jezusa (por.J 20, 1.14).JeÅ›liby natomiast poszukiwać w tymsamym sensie serca Koranu, to znajdziemy je zapewne w surze Qadr: ZesÅ‚aliÅ›my go [Koran] w Noc Przeznaczenia (Qadr).Noc Przeznaczenia lepsza niż tysiÄ…cmiesiÄ™cy! AnioÅ‚owie i Duch zstÄ™pujÄ… tej Nocy, za pozwoleniem swego Pana, dlawypeÅ‚nienia wszelkich rozkazów.Ona to pokój aż do pojawienia siÄ™ zorzy porannej 389.O takiej wÅ‚aÅ›nie duchowoÅ›ci pisaÅ‚ Rosenzweig: Bóg zasiada w swoimnajwyższym Niebie, a ludziom daje KsiÄ™gÄ™.W islamie sÅ‚owo Boga nie jest osobÄ…,ale raczej jest tekstem, Koranem; kulminacjÄ… cudownego dziaÅ‚ania Boga w historiijest Koran (dlatego też jest on zasadniczo nieprzetÅ‚umaczalny)390.Niekiedy w Koranie pojÄ™cie objawienia Å›wiÄ™tej KsiÄ™gi jako szczytuhistorycznego zbliżenia miÄ™dzy Bogiem a ludzmi jest nawet jak siÄ™ wydaje przeciwstawiane chrzeÅ›cijaÅ„skiej wierze w obecność Syna Bożego na ziemi.Koraniczna sura Grota przepowiada: ChwaÅ‚a niech bÄ™dzie Bogu, który zesÅ‚aÅ‚ ksiÄ™gÄ™Swojemu sÅ‚udze, [.] aby ostrzegaÅ‚a tych, którzy mówiÄ…: «Bóg wziÄ…Å‚ sobiesyna» 391.W tym wÅ‚aÅ›nie punkcie ksiÄ™ga Koranu wielokrotnie wchodzi w otwartÄ…polemikÄ™ z chrzeÅ›cijaÅ„stwem.Czytamy na przykÅ‚ad: Syn Marii [.] jest tylkosÅ‚ugÄ…, którego obdarzyliÅ›my dobrociÄ… [.] JeÅ›li MiÅ‚osierny posiada syna, ja jestem386Koran 53, 9.387Koran 50, 16 i 18.388F.Rosenzweig, Der Stern., dz.cyt., s.186.389Koran 97, 1-5.390M.A.Sells, Introduction, [w:] M.A.Sells (red.), Early Islamic Mysticism, dz.cyt., s.16.391Koran 18, 1-4.81pierwszym z czcicieli, [ale] chwaÅ‚a niech bÄ™dzie Panu niebios i ziemi, bÄ™dÄ…cemuponad to, co Jemu przypisujÄ…! 392 WedÅ‚ug proroka islamu Bóg nie może być taki,nie może być tak blisko czÅ‚owieka.Na marginesie dodać można, że pojawiajÄ…ce siÄ™w Koranie w surze ZwyciÄ™stwo sÅ‚owo sakina, może być echem hebrajskiego sÅ‚owaszekina.Czytamy tam: ZesÅ‚aÅ‚ sakina (dosÅ‚. pokój , spokój bezpieczeÅ„stwa ) wserca wierzÄ…cych, aby ich wiara wzrosÅ‚a 393.O ile chrzeÅ›cijanie i %7Å‚ydzi wierzÄ…, że objawiona KsiÄ™ga Biblii poÅ›wiadczaBożą interwencje w historiÄ™ (szekina Jahwe mieszka poÅ›ród Izraela, SÅ‚owo rozbiÅ‚oswój namiot poÅ›ród swojego ludu), o tyle Koran sam w sobie jest takÄ… interwencjÄ…. Na KsiÄ™gÄ™ jasnÄ…! Oto uczyniliÅ›my jÄ… Koranem arabskim! On jest w Matce KsiÄ™gi unas 394.Rosenzweig tu wÅ‚aÅ›nie widzi najwiÄ™kszÄ… różnicÄ™ miÄ™dzy teizmem Bogazaangażowanego egzystencjalnie , by tak powiedzieć, w losy czÅ‚owieka, a teizmemBoga zsyÅ‚ajÄ…cego miÅ‚osierdzie w dół z wyżyn swojej niedostÄ™pnej boskoÅ›ci.Izraelskie pojÄ™cie szekina obejmuje zstÄ…pienie Boga pomiÄ™dzy ludzi i Jegozamieszkanie poÅ›ród nich.Bóg udaje siÄ™ na wÄ™drówkÄ™ ze swym ludem, cierpi jegocierpienia, idzie z nim na poniewierkÄ™ wygnania 395.Jeszcze dalej idziechrzeÅ›cijaÅ„skie pojÄ™cie zamieszkiwania Boga poÅ›ród ludzi: SÅ‚owo staÅ‚o siÄ™ ciaÅ‚em izamieszkaÅ‚o wÅ›ród nas.I oglÄ…daliÅ›my Jego chwaÅ‚Ä™, chwaÅ‚Ä™, jakÄ… Jednorodzonyotrzymuje od Ojca (J 1, 14).W islamie zaÅ› owym sposobem obecnoÅ›ci staje siÄ™KsiÄ™ga, która za pomocÄ… objawienia przekazanego Mahometowi przez AnioÅ‚a zostaÅ‚azesÅ‚ana z nieba na dół, na ziemiÄ™.O ile obecność Jezusa, Syna Bożego dlachrzeÅ›cijan jest odblaskiem chwaÅ‚y Boga i odbiciem Jego istoty (por.Hbr 1, 3), otyle dla muzuÅ‚manów analogicznym odblaskiem jest Koran, odpis wieczystej ksiÄ™giBożej, wzniosÅ‚ej i peÅ‚nej mÄ…droÅ›ci396.Miejsce osobowej obecnoÅ›ci, Boga-poÅ›ród-nas, Emanuela, zajmuje ksiÄ™ga opisujÄ…ca charakter Boga i Boże wymagania wobecczÅ‚owieka.Nawet w relacjonowaniu dziaÅ‚ania Bożego wÅ›ród Izraela Koran mniejkÅ‚adzie nacisk na zstÄ™pujÄ…cÄ… Bożą obecność wÅ›ród swojego ludu, a bardziej naobecność Å›wiÄ™tej KsiÄ™gi: DaliÅ›my synom Izraela KsiÄ™gÄ™, mÄ…drość i proroctwo.ZaopatrzyliÅ›my ich we wspaniaÅ‚e rzeczy i wynieÅ›liÅ›my ich ponad Å›wiaty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]