[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Lecz czyny Boga nie mają na celu ukarać świętego za grzechy, lecz oczyścić jego uczucia i w ten sposób usunąć jego niedoskonałości.W jaki sposób Bóg wypróbowywał osoby świątobliwe, takie jak Samueli Aaron? Sprawił, iż żyli pośród ludzi, którzy nie wiedli świętego życia.Wprowadzenie do Psalmu 99, 10.25.Czym wyjaśnimy obecne w świecie zło płynące ze zjawisk naturalnych ?Osoba niedoświadczona, jeśli zajrzy do warsztatu cieśli, zrozumie, że każde narzędziezawieszone na ścianie służy określonym celom.W podobny sposób, osoba wierząca będziemiała zrozumienie dla gradu, śniegu, lodu, burz, powodzi, które zdarzają się co jakiś czas -Bóg przyzwala, by się zdarzyły, ponieważjest na tyle potężny, że dobro potrafi wyprowadzić ze zła.Wprowadzenie do Psalmu 148, 9.26.W jaki sposób mogę bezpiecznie przebyć ocean doczesności i bezpiecznie przybić do portu życia wiecznego ?Jeśli spróbuję o własnych siłach przepłynąć ocean tego świata, najpewniej pochłoną mnie jego fale.By przeżyć, muszę wejść na pokład wykonanej z drzewa łodzi.Drzewem jest Krzyż Chrystusa.Oczywiście, nawet pokład statku nie jest wolny od zagrożeń i niebezpiecznych burz morza doczesności.Lecz Bóg pomoże mi utrzymać się na pokładzie i przybićbezpiecznie do portu wieczności.Kazanie 25, 2.27.W jaki sposób Bóg wyprowadza dobro ze złaLudzkie sprawy wydają się być nieuporządkowane, ludzie sądzą, że nikt nie włada ichuczynkami.Bo choć każdemu przeznaczono w świecie właściwe mu miejsce, lecz ludziezachowują się tak, jakby było zupełnie na odwrót.Choćbyś czynił wszystko tak, jakbyzależało jedynie od twych życzeń, Pan wie, gdzie miejsce każdego z twoich czynów.Spójrz na malarza.Ma na palecie całe mnóstwo kolorów i wie, który gdzie umieścić.Załóżmy, że metaforą grzesznika będzie kolor czarny, czyż Twórca nie wie, gdzie go umieścić?Jak wiele rzeczy może wykończyć artysta bez użycia czarnej farby? Jak wiele ozdób wykona z jej pomocą? Czerń służy malowaniu włosów, brody, brwi, tylko dla twarzy pozostanie jasna farba.22Przypuśćmy, że złodziej włamał się do domu.Później stróże prawa ujmą sprawcę włamania i doprowadzą winnego przed majestat prawa.Sędzia skaże przestępcę na kamieniołomy.Wtym samym czasie miejski architekt użyje wyrąbanych przez skazanego kamieni do ozdobybudynków użyteczności publicznej.Włamanie do domu jest złem, przyozdobienie ratusza jest dobrem.Tak też i Bóg może wyprowadzić dobro ze zła.Czy Bóg, który wiedział, jak uczynić stworzenie, mógłby nie wiedzieć, jak nim kierować?Człowiek dobry chce przeniknąć Boży zamysł, by znaleźć się w dobrym miejscu.Kazanie 75, 5.28.Dlaczego Chrystus jest zarówno „bramą owiec", jak „dobrym pasterzem" i w czym chrześcijanin przypomina ociosany kamień ?Wiedzcie, że Chrystus jest pierwszym i najwyższym fundamentem, o którym Apostoł mówi:„Innego bowiem fundamentu nikt założyć nie może, oprócz tego, który jest założony, a jest nim Chrystus Jezus" (1 Kor 3, 11).Kim są zatem prorocy i Apostołowie, i kim Chrystus, nad którego nic nie może być wyższe? Pomyśl, na kim mogłoby oprzeć się zbawienie, jeślinie na Nim, który jest oparciem dla wszystkiego, na Świętym świętych, uosabiającymFundament wszelkich fundamentów? Tak właśnie jest, jeśli pomyślisz o Bożych tajemnicach: Chrystus jest Świętym świętych; jeśli pomyślisz o stadzie owiec - On jest Pasterzem pasterzy, jeśli pomyślisz o strukturze budowli: On jest Filarem filarów.W gmachu wzniesionym ludzką ręką ten sam kamień nie może być na górze i na dole, to co u spodu, nie może być u góry (i odwrotnie), gdyż niemal wszystkie ciała ograniczone są przestrzenią: ani nie mogą być wszędzie, ani zawsze.Lecz skoro Bóg jest wszędzie, to odnosi się do Niego każdy symbol dotyczący przestrzeni, bo choć nie ma On fizycznych cech, może być wszędzie w swoichfigurach.Czy Chrystus jest bramą w tym samym znaczeniu, jak brama, która wyszła spod rękirzemieślnika? Oczywiście, że nie, lecz mimo to powiada On: „Ja jestem bramą" (por.J 10, 9) lub, jeśli mówi: „Ja jestem pasterzem" (por.J 10, 11), czy znaczy to, że ma tę samą funkcję i zdolności, jak ci, co pilnują owiec? Oba te określenia pojawiają się w tym samym miejscu.WEwangelii Chrystus powiada, że pasterz przechodzi przez bramę.Ewangeliczny werset mówi:„Ja jestem dobrym pasterzem" (por.J 10, 11).I w tym samym fragmencie: „Ja jestem bramą".Kim jest zatem pasterz, który przechodzi przez bramę? „Ja jestem dobrym pasterzem." Czym zatem są drzwi, przez które przechodzisz Ty, Dobry Pasterz?Chryste, jak możesz dokonać wszystkich tych rzeczy? I Chrystus mówi: „wszystko to dzieje się przeze mnie".Trzeba nam to wyjaśnić: jeśli św.Paweł przechodzi przez drzwi, czyż nie czyni tego i Chrystus? Dlaczego tak jest? Z pewnością nie dlatego, że Paweł jest Chrystusem, lecz dlatego, że Chrystus żyje w Pawle, a Paweł działa przez Chrystusa.Apostoł mówi:„doświadczać chcecie Chrystusa mówiącego we mnie" (por.2 Kor 13, 3).Gdy święci i wierni Boga przechodzą przez Bramę, czy Chrystus nie przechodzi wraz z nimi? W jaki sposób to udowodnimy? Gdy Szaweł, nie nazywany jeszcze Pawłem, prześladował garstkę świętych,Chrystus zawołał doń z Nieba: „Szawle, Szawle! Czemu mnie prześladujesz?" (por.Dz 9, 4).Sam Chrystus jest zatem fundamentem i kamieniem węgielnym, wznoszącym się ponad to, co na dole, o ile rzeczywiście możemy mówić o tym, co „na dole" - gdyż miejscem tego fundamentu jest najwyższe wzniesienie budowli: bo jak wzmocnienie ziemskich budynkówopiera się o ziemię, tak to, co dotyczy ducha, opiera się o to, co na wysokościach.Gdy budu-jemy na ziemi, powinniśmy położyć tam również, jak najniżej, fundament; lecz jeśli jest to niebiański gmach, Fundament winien wznosić się ponad nami, w Niebie.Kamieniemwęgielnym jest nasz Zbawca, Apostołowie, wielcy prorocy: wzgórza, na których wznosi się budowla tworząc rodzaj żywej struktury.Ta budowla wznosi się w waszych sercach, wymożecie stać się jej częścią; Bóg-Stwórca działa nawet poprzez moją mowę.Jeśli23przewrócicie odpowiednio ociosany kamień, ten natychmiast powróci do poprzedniej pozycji.Gdy przychodzą próby, jak to bywa, które uderzą w chrześcijanina, ten, choćby upadł,powstanie.W doczesnych miastach każdy dom ma własny kamień węgielny, który nie jestprzecież tym samym, co mieszkańcy domostwa.Zaś Miasto Boże zamieszkują ci, z którychjest zbudowane, bo są jak żywe kamienie wznoszące jego gmach.Apostoł powiada: „I wy, jak żywe kamienie, budujecie się na Nim w dom duchowy" (por.1 P 2,5): słowa te odnoszą się do nas samych.Zmierzajmy zatem ku kontemplacji tego Miasta.Wprowadzenie do Psalmu 87, 3.ROZDZIAŁ IIIDUSZA I UMYSŁ29.Gdzie leży przyczyna niezgody miedzy moim ciałem i umysłem ?Pewnego dnia zauważyłem jabłko na drzewie mojego sąsiada.Mój umysł nakazał ręce, by je zerwała.I w tej samej chwili nakazał samemu sobie, by jednak zostawić jabłko.Lecz, mimo to, ręka chwyciła owoc - tak oto i mój umysł zaprzeczył sam sobie.Z czego wynika taniezgoda, zdarzająca się między moim ciałem i umysłem? Czy ten konflikt nie jest jednym z rezultatów grzechu Adama?Wyznania 8, 2.30
[ Pobierz całość w formacie PDF ]