[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Natomiast kary duchowe nie majÄ… charakteru leczniczego, gdyżdobro duchowe nie ma na celu jakiegoÅ› innego dobra.Nikt wiÄ™c bez wÅ‚asnej winy niecierpi na niedostatek dóbr duchowych i nikt też w tej dziedzinie nie może ponosić kary328)za drugiego, jak uczy Å›w.Augustyn , bo w sprawach duszy syn nie zależy od dóbrojca, gdyż jak mówi sam Bóg u proroka Ezechiela (18, 4):  Wszystkie dusze moje sÄ….RozwiÄ…zanie trudnoÅ›ci.1.SÅ‚owa te odnoszÄ… siÄ™ do kar doczesnych lubcielesnych ze wzglÄ™du na to, że dzieci to pewne dobra rodziców oraz ich nastÄ™pcy.Można je także odnieść do kar duchowych, jeÅ›li chodzi o dzieci naÅ›ladujÄ…ceprzewinienia rodziców, jak to wskazujÄ… sÅ‚owa  którzy miÄ™ nienawidzÄ… w KsiÄ™dzeWyjÅ›cia, oraz  Wy też dopeÅ‚nicie miary ojców waszych w Ewangelii (Mt 23, 32).Karze siÄ™ wiÄ™c grzechy rodziców w dzieciach, gdy te niejako żywione w grzechachrodziców stajÄ… siÄ™ bardziej skÅ‚onne do grzechu, już to wskutek przyzwyczajenia, już toz powodu naÅ›ladowania przykÅ‚adu rodziców, jakby szli za ich powagÄ….Owszem,dzieci zasÅ‚ugujÄ… na wiÄ™kszÄ… karÄ™, jeÅ›li widzÄ…c kary rodziców, same nie okazujÄ…poprawy.Pismo Å›w.wspomina tu o karze trzeciego i czwartego pokolenia, gdyż ludziezwykle tak dÅ‚ugo żyjÄ…, że mogÄ… patrzeć na swe trzecie i czwarte pokolenie; wnuki iprawnuki nieraz naÅ›ladujÄ… grzechy, które spostrzegajÄ… u swych dziadków ipradziadków, a ci bolejÄ…, patrzÄ…c na kary tamtych.2.Chodzi tu o kary cielesne i doczesne, które sprawiedliwość ludzka wymierzajednemu za grzechy drugiego.Kary takie stanowiÄ… pewien rodzaj Å›rodków zaradczychczy lekarstw przeciw nastÄ™pnym przewinieniom, celem wstrzymania od tychprzewinieÅ„ już to samych karanych, już to innych.3.Gdy siÄ™ karze jednych za przewinienia drugich, bliżsi wiÄ™cej cierpiÄ… niż dalsi,bo kara bliższych niejako uderza w tych, za których karani cierpiÄ…, gdyż syn jestdobrem swego ojca.Poza tym domowe przykÅ‚ady i domowe kary majÄ… wiÄ™kszywpÅ‚yw.JeÅ›li wiÄ™c ktoÅ› zostaÅ‚ niejako wykarmiony w grzechach rodziców, jeszczenamiÄ™tniej naÅ›laduje je; a jeÅ›li kary, jakie rodzice ponoszÄ… z powodu tych grzechów,nie odstraszajÄ… gon zdaje siÄ™ być bardziej upartym i godnym wiÄ™kszej kary.ZAGADNIE NIE 88O STO SU N KU G R ZEC HU POW SZED NIEGODO ZM IER TELN EG OZagadnienie to obejmuje sześć pytaÅ„:1.Czy sÅ‚uszny jest podziaÅ‚ grzechów na powszednie i Å›miertelne?2.Czy grzechy te różniÄ… siÄ™ rodzajowo?3.Czy grzech powszedni stanowi przysposobienie do Å›miertelnego?4.Czy grzech powszedni może stać siÄ™ Å›miertelnym?5.Czy okoliczność może zmienić grzech powszedni w Å›miertelny?6.Czy grzech Å›miertelny może stać siÄ™ powszednim?140 A r t y k u Å‚ 1CZY SAUSZNY JEST PODZIAA GRZECHÓWNA POWSZEDNIE I ZMIERTELNE ?Postawienie problemu.Wydaje siÄ™, że niesÅ‚usznie przeciwstawia siÄ™ grzechpowszedni grzechowi Å›miertelnemu, gdyż:329)1.Zw.Augustyn mówi , że grzech to wypowiedz, uczynek lub pożądanieprzeciwko wiecznemu prawu Bożemu.Lecz sprzeciwianie siÄ™ prawu stanowi o istociegrzechu Å›miertelnego.A wiÄ™c każdy grzech jest Å›miertelny.NiesÅ‚usznie wiÄ™c grzechpowszedni przeciwstawia siÄ™ grzechowi Å›miertelnemu.2.ApostoÅ‚ zachÄ™ca (1 Kor 10, 31):  Czy tedy jecie, czy pijecie, czy co innegoczynicie, wszystko ku chwale Bożej czyÅ„cie.Ktokolwiek zaÅ› grzeszy, wystÄ™pujeprzeciw temu przykazaniu, gdyż nie można popeÅ‚niać grzechu ku chwale Bożej.SkorowiÄ™c po-stÄ™powanie wbrew przykazaniu jest grzechem Å›miertelnym, wydaje siÄ™, żektokolwiek grzeszy, popeÅ‚nia grzech Å›miertelny.3.Ktokolwiek z miÅ‚oÅ›ci przywiÄ…zuje siÄ™ do jakiejÅ› rzeczy, albo siÄ™ niÄ… raduje,330)albo też posÅ‚uguje siÄ™ niÄ…, jak to zaznacza Å›w.Augustyn.Nikt zaÅ› nie grzeszyposÅ‚ugujÄ…c siÄ™ dobrem zmiennym, gdyż nikt nie odnosi go do tego dobra, które nasuszczęśliwia i umożliwia peÅ‚ne jego użycie.A wiÄ™c ktokolwiek grzeszy raduje siÄ™331)dobrem zmiennym.Lecz, uczy Å›w.Augustyn , radować siÄ™ tymi rzeczami, któryminależy posÅ‚ugiwać siÄ™, jest przewrotnoÅ›ciÄ….Skoro zaÅ› przewrotność jest grzechemÅ›miertelnym, wydaje siÄ™, że ktokolwiek grzeszy n popeÅ‚nia grzech Å›miertelny.4.Ktokolwiek zbliża siÄ™ do jednego kresu, tym samym oddala siÄ™ od innego.Ktokolwiek zaÅ› grzeszy, zbliża siÄ™ do dobra zmiennego, a wiÄ™c odstÄ™puje od dobraniezmiennego.A wiÄ™c grzeszy Å›miertelnie.A wiÄ™c niesÅ‚usznie dzieli siÄ™ grzechy napowszednie i Å›miertelne.332)Ale z drugiej strony Å›w.Augustyn mówi , że zbrodniÄ… jest ton co zasÅ‚uguje napotÄ™pienie, co zaÅ› nie zasÅ‚uguje na potÄ™pienie, jest grzechem powszednim.Leczzbrodnia to grzech Å›miertelny.A wiÄ™c sÅ‚usznie w podziale grzech powszedniprzeciwstawia siÄ™ Å›miertelnemu.Odpowiedz.Pewne wyrazy n wziÄ™te w Å›cisÅ‚ym znaczeniu, nie wydajÄ…przeciwstawiać siÄ™ sobie, ale przeciwstawiajÄ… siÄ™, gdy je bierzemy przenoÅ›nie.Np.wyraz  Å›miech w swoim wÅ‚aÅ›ciwym znaczeniu nie przeciwstawia siÄ™  schniÄ™ciu , aleprzeciwstawia siÄ™ mu, gdy siÄ™ go bierze przenoÅ›nie, że Å‚Ä…ka Å›mieje siÄ™ kwiatami ibujnoÅ›ciÄ… zieleni.Podobnie  Å›mierć we wÅ‚aÅ›ciwym znaczeniu, wyrażajÄ…cym zgoncielesny, nie przeciwstawia siÄ™  powszednioÅ›ci , nie należy nawet do tego samegorodzaju.W znaczeniu jednak przenoÅ›nym, w jakim ten wyraz bierzemy mówiÄ…c ogrzechu Å›miertelnym, przeciwstawia siÄ™ grzechowi powszedniemu.Skoro bowiem grzech jest pewnÄ… chorobÄ… duszy, mówimy o grzechuÅ›miertelnym na podobieÅ„stwo choroby Å›miertelnej, ze wzglÄ™du na ton że sprowadzautratÄ™, nie dajÄ…cÄ… siÄ™ naprawić, wskutek zniszczenia tego co jest zasadÄ… (życia).ZasadÄ…zaÅ› życia duchowego, które polega na postÄ™powaniu zgodnym z cnotÄ…, jest porzÄ…dekze wzglÄ™du na cel ostateczny.JeÅ›li ten porzÄ…dek zostanie zniszczony, nie da siÄ™ gonaprawić za poÅ›rednictwem jakiegoÅ› czynnika wewnÄ™trznego, ale jedynie mocÄ… Bożą,141 333)jak to widzieliÅ›my poprzednio [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •