[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.sam.(wojewoda MSW).WSPÓŁCZESNA POLSKA STRUKTURA NADZORU- art.171 Konstytucji RP"organami nadzoru rad działalnością jednostek sam.teryt.są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe".inne organy "nadzorcze" (choć nie wymienione w art.171)I Sejm:- na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może rozwiązać organ stanowiący sam.teryt.jeżeli organ ten rażąco narusza Konstytucję lub ustawy,- podjęcie przez sejm uchwały o rozwiązaniu organu stanowiącego gminy, powiatu lub wojewódzką jest równoznaczne z rozwiązaniem wszystkich organów sam.danego szczebla- Prezes Rady Ministrów (w gminach MSWiA) do czasu wyboru nowych organów wyznacza osobę, która pełni ich funkcje - to w powiecie i gminie- w województwie funkcję tę pełni wojewoda.II Naczelny Sąd Administracyjny:- sądowa kontrola wykonywania adm.publ.- rozpoznawanie skarg na uchwały, działania lub zaniechania organówIII Organy nadzoru o znaczeniu funkcjonalnym- przepis prawa może uzależniać ważność rozstrzygnięcia organu od jego zatwierdzenia uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ.ŚRODKI NADZORUŚRODKI INFORMACYJNO-DORADCZEI Żądanie niezbędnych informacji:- doradztwo- prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy i województwa przez organy nadzoru- wizytacjeII Nakaz przedłożenia wszelkich uchwał rad (czy sejmiku) w ciągu 7 dni od ich przyjęcia - wojewodowie- dotyczy: wójta, burmistrza, starostę, marszałkaIII Przesyłanie projektu budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami regionalnej izby obrachunkowejŚRODKI KORYGUJĄCE:ZATWIERDZENIE, UZGODNIENIE, ZAOPINIOWANIE- możliwość w przepisach szczególnych wymogu zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania rozstrzygnięć organu gminy przez inny organ jako warunku sine gva non dla ważności takiego rozstrzygnięcia- zatwierdzenie i zaopiniowanie w fazie wstępnej; zatwierdzenie wydawane jest ex post- ich brak powoduje nieważność rozstrzygnięcia- nie zalicza się do tego decyzji indywidualnych: (?) jest nadzór sam.kol.odr.i adm.rządowa- wpływ terminu powoduje domniemanie przyjęcia rozstrzygnięciaWSTRZYMANIE WYKONANIA UCHWAŁYI Fakultatywne wstrzymanie:- w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenie jej nieważności- organ nadzoru może w momencie wszczęcia postępowania zarządzić wstrzymanie wykonania uchwały- utrzymanie może być dokonane wyłącznie z urzęduII Obligatoryjne wstrzymanie- występuje wyłącznie w gminie i dotyczy uchwały budżetowej, co do której w wyniku przeprowadzonego przez RIO postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności orzeczono nieważność jej całości lub części.STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI- uchwała organu gminy, powiatu, województwa sprzeczna z prawem jest nieważna- o nieważności orzeka właściwy organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty doręczenia uchwały- jest to podstawowy środek nadzoru- postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności wynika z urzędu organ nadzoru- ocenie organu nadzorczego podlegają: warunki formalne powstania i treść materialna uchwały- organ może orzec o nieważności uchwały w całości lub części, a w przypadku nieistotnego naruszenia prawa wskazać jedynie, że także naruszenie miało miejsce- elementy orzeczenia nadzorczego: uzasadnienie faktyczne i prawne, (?) o wniesienie skargi do NSA- orzeczenie wydawane w formie: deklaracyjnego aktu adm."rozstrzygnięcia nadzorcze"- jeżeli organ nadzorczy w terminie 30 dni od doręczenia mu uchwały nie stwierdził we własnym zakresie jego nieważności, może tego dokonać jedynie NSA na skutek (?) przez ten organ- jeżeli od podjęcia uchwały upływa 1 rok to nie można stwierdzić jej nieważności.ŚRODKI PERSONALNE- ingerencja nadzorcza nie dotyczy bezpośrednio rozstrzygnięć organów sam., tylko samych organów- podział na: wewnętrzne i zewnętrzne ze względu na (?) organu, które je stosujeI Wewnętrzne:- odwołanie zarządu przez radę gminy, powiatu lub sejmik województwaII Zewnętrzne:1.Wezwanie rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa do zastosowania niezbędnych wobec zarządu w razie powtarzającego się przez zarząd naruszania Konstytucji lub ustaw- przysługuje wojewodzie2.Wniosek wojewody do Prezesa RM o rozwiązanie zarządu:- gdy rada lub sejmik nie zastosowały się do uznawania wojewody lub zastosowane przez niego środki nie odnosiły pożądanego skutku w postaci działania organu wykonawczego zgodnie z prawem3.Ustanowienie Zarządu komisarycznego przez Prezesa RM:- przedłużający się brak skuteczności w wykonywaniu zadań publ.przez organy sam.- ustanowienie zarządu komisarycznego a zawieszenie pracy organów sam.- zawieszenie na czas określony: 2 lata ale nie dłużej niż do wyboru zarządu (?)- ustanowienie zarządu komisarycznego musi być poprzedzone przeprowadzeniem procedury sanacyjnej - 3 etapy;- przedstawienie zarzutów organom sam.- wezwanie do niezwłocznego przedstawienia programu poprawy- wysłuchanie opinii sejmiku województwa- ustanowienie komisarza rządowego przez Prezesa RM na wniosek wojewody4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]