[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozdział 6ROZDZIAŁ VIPomoc międzypaństwowa w egzekucji administracyjnejPomoc międzypaństwowa w egzekucji administracyjnej może polegać na: udzieleniu informacji; powiadomieniu zainteresowanej osoby o piśmie, orzeczeniu lub innym dokumencie jej dotyczącym; prowadzeniu egzekucji lub dokonaniu zabezpieczenia należności pieniężnych.Egzekucji podlegają wymienione w art.2 par.1 pkt 2a ustawy o postępowaniu egzekucyjnemu w administracji należności z tytułu: zwrotów, interwencji i innych środków będących częścią systemu całkowitego lub częściowego finansowania Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji dla Rolnictwa, łącznie z sumami, które mają być pobrane w związku z tymi działami; danin, premii, kwot dodatkowych lub wyrównawczych i innych obowiązków nakładanych w handlu prowadzonym z państwami należącymi do Unii Europejskiej w zakresie wspólnej polityki rolnej, a także wpłat i innych obowiązków przewidzianych w systemie organizacji rynków cukru państw - członków Unii Europejskiej.; ceł ustalonych według stawek wspólnych obowiązujących państwa - członków Unii Europejskiej oraz ceł i innych obowiązków przewidzianych w handlu z państwami należącymi do Unii Europejskiej; podatku od towaru i usług; naruszenia zasad ruchu wewnętrznego wewnątrz Unii Europejskiej towarów wysyłanych z jednego państwa członkowskiego do czasowego użytku w jednym lub kilku państwach członkowskich; Odsetek i kosztów dodatkowych, związanych z zaspokojeniem należności, o którym mowa wyżej.W rozdziale 7 znalazły się przepisy p udzieleniu pomocy obcemu państwu lub korzystania z jego pomocy w sprawach dotyczących egzekucji należności wymienionych wyżej, jeżeli ratyfikowana umowa międzynarodowa nie stanowi inaczej.Źródłem obowiązku udzielenia pomocy obcemu państwu lub możliwości skorzystania z jego pomocy jest ratyfikowana umowa międzynarodowa lub prawo obcego państwa.Świadczenia pomocy (korzystania z niej) odbywa się w ramach Unii Europejskiej, ale może dotyczyć też innych państw.Organem wnioskującym i wykonującym pomoc jest Minister Finansów.Finansów tym, że jego rola polega na pośredniczeniu między polskimi wierzycielami (organami egzekucyjnymi) i obcym państwem, badaniu strony prawnej wniosków polskich wierzycieli występujących o zagraniczną pomoc oraz nadzorowaniu pomocy polskich organów na rzecz zagranicy.Organem bezpośrednio wykonującym wnioski obcego państwa jest naczelnik urzędu skarbowego.Pomoc udzielana jest przy uwzględnieniu obowiązującej w stosunkach międzynarodowych zasady wzajemności.W rezultacie Minister Finansów nie ma obowiązku udzielenia pomocy obcemu państwu, które odmawia mu udzielenia podobnej pomocy.Minister Finansów występuje o udzielenie pomocy z urzędu, na wniosek wierzyciela lub organu egzekucyjnego.Zasadą jest, że państwa nie obciążają się wzajemnie kosztami udzielanej pomocy.Chyba, że niezgodne z przepisami wszczęcie i prowadzenie egzekucji spowodowało obce państwo bądź dochodzenie należności na jego wniosek stwarza szczególne problemy, znaczące koszty lub wiąże się z zorganizowaną przestępczością.Wniosek o udzielenie informacji kierowany do obcego państwa może dotyczyć: zobowiązanego, osoby posiadającej mienie zobowiązanego.Otrzymany wniosek o udzielenie pomocy, z którym występuje obce państwo, Minister Finansów przesyła niezwłocznie właściwemu organowi egzekucyjnemu do wykonania.Odpowiedź obcemu państwu udziela Minister Finansów.Minister może wystąpić do obcego państwa z wnioskiem o wszczęcie egzekucji, jeżeli należność nie jest przedmiotem postępowania przed organami w Polsce albo gdy postępowanie egzekucyjne prowadzone w Polsce nie doprowadziło do całkowitego wykonania obowiązku i zaspokojenia wierzyciela.Jeżeli wniosek o wszczęcie egzekucji zostanie skierowane przez obce państwo to Minister Finansów sprawdza taki wniosek i na jego podstawie wystawia tytuł wykonawczy, następnie kieruje wniosek do właściwego organu egzekucyjnego w celu wykonania.We wniosku o wszczęcie egzekucji wskazuje się również Ministra Finansów jako podmiot, któremu przysługują prawa wierzyciela.W przypadku wątpliwości co do wniosku o wszczęcie egzekucji, Minister Finansów zawiadamia niezwłocznie państwo obce o tych wątpliwościach.Minister Finansów może odmówić skierowania wniosku o wszczęcie egzekucji do wykonania, jeżeli egzekucja stwarzałaby poważne trudności ekonomiczne lub społeczne w Polsce lub gdy obce państwo nie wyczerpało wszystkich możliwości wyegzekwowania zobowiązania na swoim terytorium.Obce państwo jest informowane o niemożności wyegzekwowania należności oraz o wynikach postępowania egzekucyjnego, najpóźniej po upływie dwunastu miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia wniosku o wszczęcie egzekucji.Pobiera się koszty egzekucyjne (od zobowiązanego lub wierzyciela) przy egzekucji prowadzonej na wniosek polskiego wierzyciela.W egzekucji na wniosek obcego państwa mogą wystąpić przypadki, że organ egzekucyjny nie będzie mógł pobrać kosztów (bądź ich części) w ogóle.W takiej sytuacji nieściągnięte wydatki będą finansowane z budżetu, natomiast opłaty (jeśli nie pokryje ich obce państwo) będą umarzane.1Trudno obecnie oszacować koszty nowej regulacji, są one bowiem uzależnione od skali pomocy w relacji Polska - państwa Unii Europejskiej.Zakłada się, że rocznie wyniosą one 100 tys.zł.Wpływy szacuje się natomiast na 350 tys.zł.1.M.Domagalski, Pomoc międzypaństwowa w egzekucji administracyjnej, Rzeczpospolita, 2003.09.11.85
[ Pobierz całość w formacie PDF ]