[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.”;}}document.write(complete)</script>lPętla whilelPętla while zaczyna się od warunku zakończenia i powtarza się dopóki ten warunek nie zostanie spełniony.Ogólny format pętli while :wstępna deklaracja wartościwhile (warunek zakończenia) {InstrukcjeInstrukcja inkrementacji lub dekrementacji}Dopóki warunek zakończenia nie zostanie spełniony, instrukcje będą wykonywane, a zmienna licznika będzie zwiększała lub zmniejszała swą wartość.Poniższy przykład ilustruje dekrementacje zmiennej licznika z krokiem równym 5:<script language=”JavaScript”>var counter = 50;var teamGroups = “”while(counter > 0 ) {teamGroups += “Drużyna” + counter + “<br>”;counter -= 5;}document.write(teamGroups)</script>W wyniku wyświetlonym na ekranie nie istnieje drużyna 0.W chwili, gdy warunek zakończenia zwrócił wartość false, pętla została zakończona.lPętla do/whilelW przeciwieństwie do pętli while, pętla do/while zawsze w pierwszej iteracji wykonuje instrukcje wewnątrz pętli.Warunek zakończenia położony jest na końcu pętli.Ogólny format:do {InstrukcjeInstrukcja inkrementacji lub dekrementacji} while (warunek zakończenia)Słowo kluczowe while mieści się na zewnątrz nawiasów klamrowych.Poniższy przykład ilustruje wydobywanie właściwości z tablicy za pomocą tej pętli:<script language=”JavaScript”>var Miasta = new Array(“Tokio”, “Meksyk”, “Nowy Jork”, “Los Angeles”, “Londyn”, “Berlin”);var counter = 0;var metropolis = “”;Miasta.sort();do {metropolis +=Miasta[counter] + „<br>”;counter++} while (counter < Miasta.length)document.write (metropolis);</script>Instrukcja Miasta.sort() porządkuje elementy tablicy wg alfabetu przed umieszczeniem tablicy w pętli.Następnie pętla powtarza się, dopóki zmienna licznika nie zwróci wartości false w oparciu o długość tablicy.lInstrukcja withlInstrukcja ta, podobnie jak operator trzyargumentowy jest skrótem.Zamiast wymieniać wszystkie właściwości obiektu można określić całość obiektu przez instrukcję with, a następnie właściwości wewnątrz kontekstu instrukcji with.Przykładem niech będzie typowy obiekt formularza.Najpierw trzeba określić obiekt :document.nazwaFormularza.Następnie podać nazwy i wartości elementów:document.nazwaFormularza.nazwaElementów.valueTypowy formularz może zawierać kilka różnych elementów, np.imię, nazwisko, adres, miasto, kod pocztowy i wszelkie inne dane.Za pomocą instrukcji with można raz podać nazwę obiektu, po której będą następować wszystkie właściwości i ich wartości w następującym formacie :with (obiekt) {instrukcje z samymi właściwościami}Instrukcjami są zwykle wartości właściwości.Przykład:<html><head><script language=”JavaScript”>function showEm() {with(document.customer) {var alpha = imie.value;var beta = nazwisko.value;var gamma = adres.value;var delta = miasto.value;}var fullName = alpha + “ “ + beta + “\n”;var livesHere = gamma + “\n” + delta;alert (fullName + livesHere);}</script></head><body bgcolor= “teal”><form name = „customer”>Imię : <input type=text name=”imie”>Nazwisko : <input type=text name=”nazwisko”><br>Adres : <input type=text name=”adres”><br>Miasto : <input type=text name=”miasto”><br><input type=button value =”Kliknij tu” onClick=”showEm()”></body></html>lBudowanie i wywoływanie funkcjilFunkcja jest krótkim skryptem wewnątrz większego skryptu.Jej celem jest wykonanie pojedynczego zadania lub szeregu zadań
[ Pobierz całość w formacie PDF ]