[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.w Agrigento (Sycylia, 9.05.1993,), w: Przemówienia i homilie Jana Pawła II, dz.cyt., s.491.Tak odkrywana w świetle wiary godność człowieka uczy patrzenia na jego życie nie w kategoriach posiadania, ale bycia.Z tych też powodów Kościół uczy, że to, co ludzie uważają za ułomne i słabe, dla Boga jest przedmiotem szczególnego upodobania i miłości.Z tego samego powodu dla wierzącego nie liczy się to, czy ktoś jest zdrowy czy chory, ale czy jest gotowy do świadomego i wypełnionego wiarą przeżywania własnej godności choćby najbardziej trudnej i bolesnej79.Ten sposób odkrywania własnej godności pomaga człowiekowi lepiej zrozumieć, że nawet wówczas kiedy cierpi, nie cierpi na próżno.1.4.Poszanowanie ludzkiej godnościPoszanowanie godności człowieka możliwe jest, zdaniem Jana Pawła U, poprzez spełnienie kilku podstawowych warunków, pośród których niezbędne jest przestrzeganie prawa moralnego, a także podmiotowe traktowanie ludzkiej osoby niezależnie od jej społecznej sytuacji.1.4.1.Przestrzeganie prawa moralnegoPłynące z wiary poznanie godności człowieka związane jest z obowiązkiem jej rozwijania tak, aby możliwe było osiągnięcie pełnej godności poprzez ostateczną komunię z Bogiem.Drogą do tak rozumianego rozwoju godności osoby jest forma życia respektującego zawarte w przykazaniach prawo moralne.Trzeba bowiem pamiętać, że „przykazania należą do przymierza pomiędzy Bogiem a ludzkością (.) wyznaczają zasadnicze zręby postępowania, decydują o wartości moralnej ludzkich czynów, pozostają w organicznym związku z powoła-Por.Jan Paweł II, Przemówienie podczas ,A4nioł Pański " (Osnabriick, 16.11.1980), w: Jan Paweł II, Ewangelia cierpienia, dz.cyt., s.32.niem człowieka do życia wiecznego" Zapis prawa moralnego, wyjaśnia Jan Paweł U, posiada swoją dwoistą formę: tę, która znalazła się na Mojżeszowych tablicach Dekalogu i w Ewangelii, oraz tę, która znajduje się w świadomości moralnej człowieka.Papież zwraca uwagę, że zarówno poziom sumienia, jak i poziom wartości moralnych stanowią newralgiczny punkt, w którym co krok spotykają się doczesność i wieczność.W nich też upatruje podstawę zasadniczej wielkości człowieka oraz jego prawdziwie ludzką godność81.Nic więc dziwnego, że w chrześcijańskim rozumieniu u podłoża autentycznej wolności i nienaruszalnej ludzkiej godności stoją niezmienne i uniwersalne normy moralne.Prawa moralne, o których mowa, mają swe źródło w Bogu, najwyższym Dobru, które stanowi niewzruszoną podstawę i niezastąpiony warunek wszelkiej moralności.Normy moralne bronią osobowej godności każdego człowieka, służą zachowaniu, a także prawidłowemu rozwojowi całej ludzkiej społeczności.Dlatego tylko w posłuszeństwie uniwersalnym normom moralnym „znajduje człowiek pełne potwierdzenie swojej jedyności jako osoba oraz możliwość prawdziwego wzrostu moralnego"82.Kościół przypomina też, że jedynie moralność, która uznaje normy obowiązujące zawsze i wszystkich, nie dopuszczając żadnych wyjątków, stanowi etyczny fundament współżycia społecznego, opartego na sprawiedliwości i należytym szacunku wobec każdej istoty ludzkiej83.Tak więc człowiek jest wolny, jeśli może chcieć i wybierać, opowiedzieć się po stronie prawdy i dobra oraz żyć zgodnie ze swoim sumieniem84, dagoJan Paweł II, List apostolski da młodych całego świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży (1985), w: Listy pasterskie Ojca Świętego Jana Pawła II, dz.cyt, s.121.§1Por.tamże, s.122-123.82 VS 96,99; ChL 43; FC 8-9,37; RP 18,26; VC 91; VS 32-35,72.83 Por.VS 95-102; ChL 39,42; FC 63-64; PDV 8-10.84 Por.EV 24.Mówiąc o sumieniu Papież stwierdza, iż „wolność sumienia i religii (.) jest (.) pierwszym i niezbywalnym prawem osoby ludzkiej; a nawet więcej.jącym mu zdolność rozróżniania dobra i zła oraz podejmowania działań zgodnie z tym prawem.Tym samym posłuszeństwo wobec tego prawa stanowi o godności człowieka.Dlatego też Kościół naucza, że żadna ludzka władza nie ma prawa ingerować w sprawy sumienia człowieka [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •