[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W niedzielÄ™ po Wielkanocy podczas I Nieszporów i podczas LaudesodbywaÅ‚a siÄ™ procesja do krzyża (nie do chrzcielnicy), ale pózniej procesjaw wymienionych wyżej nabożeÅ„stwach zaniknęła.W przypadku pozostaÅ‚ych Godzin modlitewnych w niedzielÄ™ tÄ™ zachowywano ich zwykÅ‚Ä… formÄ™.W ramach zwyczaju Salisbury w caÅ‚ej oktawie Wielkanocy codzienniezapalano Å›wiecÄ™ paschalnÄ… podczas głównych nabożeÅ„stw, z wyjÄ…tkiemmniejszych Godzin kanonicznych.Czas Wielkanocy i ZesÅ‚anie Ducha ZwiÄ™tegoAż do WniebowstÄ…pienia w niedziele i dni Å›wiÄ…teczne zapalano, przynajmniej na Mszy, Å›wiecÄ™ paschalnÄ….W dniu WniebowstÄ…pienia zapalano jÄ…podczas wszystkich głównych nabożeÅ„stw.W wiÄ™kszoÅ›ci koÅ›ciołów czasWielkanocy trwaÅ‚ do zakoÅ„czenia oktawy po ZesÅ‚aniu Ducha ZwiÄ™tegoi w niektórych przypadkach do tego momentu Å›wieca paschalna nie byÅ‚ausuwana.Procesje w okresie Krzyżowym (25 kwietnia oraz od poniedziaÅ‚ku do Å›rody przed WniebowstÄ…pieniem) omówione sÄ… w Rozdziale 8.Na wzór Wigilii Wielkanocy obchodzono WigiliÄ™ ZesÅ‚ania Ducha ZwiÄ™tego,podczas której ponownie bÅ‚ogosÅ‚awiono chrzcielnicÄ™, tak jak podczasWigilii Wielkanocy.Matutinum przyjmowaÅ‚o krótszÄ… formÄ™ z jednymnokturnem (tak jak na Boże Narodzenie i Wielkanoc).CZZ i nOKRES PO REFORMACJIRozdziaÅ‚ 10REFORMA TRYDENCKAReformacja i kontrreformacjaWstrzÄ…s religijny i polityczny, jaki miaÅ‚ miejsce w XVI wieku w Europie północnej, byÅ‚ niewÄ…tpliwie od czasu schizmy KoÅ›cioÅ‚a wschodniego i zachodniego wydarzeniem najbardziej brzemiennym w skutki.Jego konsekwencje liturgiczne szÅ‚y bardzo daleko.W nowej epoceprotestantyzmu zniknÄ…Å‚ stary porzÄ…dek rozwiÄ…zywano fundacjemonastyczne, co oznaczaÅ‚o koniec zarówno odrÄ™bnej kultury chrzeÅ›cijaÅ„skiej, jak i indywidualnego stylu liturgii.Zrezygnowano z liturgiiÅ‚aciÅ„skiej, powstawaÅ‚y natomiast nowe liturgie w jÄ™zykach narodowych, przywiÄ…zujÄ…ce dużą wagÄ™ do czytaÅ„ biblijnych i Å›piewu, jak i dozrozumiaÅ‚oÅ›ci i jasnoÅ›ci teologicznej, podkreÅ›lajÄ…ce też przyznanie siÄ™do grzechu i poszukiwanie zbawienia.W miejsce wariantów regionalnych pojawiÅ‚y siÄ™ teraz niezależne wyznania z wÅ‚asnymi modelaminabożeÅ„stw.Dawne uzależnienie od obrzÄ™du i ceremonii, Mszy i Oficjum, kalendarza i Å›wiÄ…t, niezmiennie formalizowanej modlitwy i pobożnoÅ›ci, ustÄ…piÅ‚o miejsca nabożeÅ„stwom zawierajÄ…cym czytania, ichegzegezÄ™ w formie kazania, jak też psalmy czy hymny w jÄ™zykachnarodowych.Luter wykorzystywaÅ‚ istniejÄ…ce już teksty i melodie hymnów, adaptujÄ…cJe dla nabożeÅ„stw w jÄ™zyku narodowym.Wzór kultu luteraÅ„skiegonawiÄ…zywaÅ‚ do form Å›redniowiecznych, zwÅ‚aszcza w tzw.przed-mszy[Fore-Mass].Jednak za wyjÄ…tkiem Skandynawii nie ustanowiono naszerszÄ… skalÄ™ żadnych autorytatywnych ukÅ‚adów ani nie wprowadzonoujednoliconych ksiÄ…g liturgicznych.Sytuacja w bardziej radykalnychkoÅ›cioÅ‚ach protestanckich (np.kalwini, anabaptyÅ›ci) szÅ‚a jeszcze dalejr" nie zachowano ani formy, ani tekstów liturgicznych.Wszystko opieraÅ‚o8iÄ™ na Biblii.173OKRES PO REFORMACJIDla odmiany, bardziej umiarkowany KoÅ›ciół anglikaÅ„ski zatrzymaÅ‚zasadnicze rysy codziennego Å‚aciÅ„skiego Oficjum i Mszy; liturgia ta jestprzedmiotem rozważaÅ„ w Rozdziale 11.ObrzÄ…dek (ryt) trydenckiSilny wstrzÄ…s wywoÅ‚any upadkiem autorytetu KoÅ›cioÅ‚a, opartego na ciÄ…gÅ‚oÅ›ci sukcesji Apostolskiej, trwaÅ‚ przez wiele wieków.ÓwczesnÄ… reakcjÄ…KoÅ›cioÅ‚a rzymskiego byÅ‚a konsolidacja, przewartoÅ›ciowanie i wzmocnienie wÅ‚asnych struktur na podstawie nowego autorytetu.DzieÅ‚o tozostaÅ‚o zainicjowane przez Sobór Trydencki spotkanie biskupówrzymskokatolickich, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z 25 sesji odbywanych w latach 1545--1563.OdnowÄ™ tÄ™ kontynuowano w nastÄ™pnych latach przede wszystkimw Rzymie.Konsekwencjami Soboru Trydenckiego i kontrreformacji w KoÅ›cielerzymskokatolickim, bardziej widocznymi niż reformy liturgiczne, byÅ‚y:obrona teologii, wzmocnienie dogmatu i doktryny katolickiej, duchowamisja nowego zakonu jezuitów Ignacego Loyoli oraz pobożna żarliwośćFilipa Neri i oratorian.Jednakże niezbÄ™dna byÅ‚a rewizja kalendarza,brewiarza i mszaÅ‚u, a także Å›piewu.To, co odnowiono w XVI wieku,przetrwaÅ‚o w KoÅ›ciele katolickim w znacznej części niezmienione iaż do czasu ostatniego Soboru WatykaÅ„skiego II.Rozpowszechnienie druku umożliwiÅ‚o KoÅ›cioÅ‚owi rzymskokatolickiemuzapewnienie jego wÅ‚adzy bez wariantów miejscowych oraz daÅ‚o nadziejÄ™na ujednolicenie praktyki.Papież Pius V ustanowiÅ‚ komisjÄ™, którejzadaniem byÅ‚a rewizja ksiÄ…g liturgicznych.W 1568 roku wydano Brevia-rium Romanum (Brewiarz rzymski), a dwa lata pózniej MissaleRomanum (MszaÅ‚ rzymski, 1570 rok).Obydwie ksiÄ™gi przeznaczone byÅ‚ydo użytku w caÅ‚ym KoÅ›ciele rzymskokatolickim, z wyjÄ…tkiem tych miejsc,w których z wÅ‚asnego brewiarza czy mszaÅ‚u korzystano od ponad 200lat (dotyczyÅ‚o to także zwyczaju ambrozjaÅ„skiego i zwyczajów monastycznych).Wiele takich oÅ›rodków wybraÅ‚o jednak rozwiÄ…zanie prostsze(i taÅ„sze), przyjmujÄ…c obrzÄ…dek rzymski.W rezultacie zlikwidowano wszystkie nowsze brewiarze, w tym także daleko idÄ…ce kompilacje, opracowanew 1535 roku przez Spanish Cardinal Quinones dla papieża PawÅ‚a III.Liturgia ustabilizowaÅ‚a siÄ™ jeszcze bardziej w 1588 roku, kiedy ustanowiono KongregacjÄ™ ZwiÄ™tych ObrzÄ™dów.ByÅ‚ to organ Kurii, który podjÄ…Å‚zadanie zbadania i autoryzacji wszystkich zmian na szczeblu miÄ™dzy'narodowym.(Sekcja liturgiczna tej Kongregacji w roku 1969 otrzymaćnazwÄ™ Kongregacji Kultu Bożego.)174REFORMA TRYDENCKAKalendarzNajbardziej radykalnÄ… konsekwencjÄ… reformy trydenckiej byÅ‚a rewizjakalendarza.Rozwój kalendarza Å›redniowiecznego przyniósÅ‚ w rezultacierozerwanie zasady tygodniowej recytacji psaÅ‚terza.W ramach próbyprzywrócenia kluczowej natury codziennego Oficjum, nowy kalendarzznosiÅ‚ wiele Å›wiÄ…t i ich oktaw, pozostawiajÄ…c ponad 200 wolnych dniw każdym roku na tygodniowÄ… recytacjÄ™ psaÅ‚terza.(ZwiÄ™ta rytu zwyczajnego wykorzystywaÅ‚y psalmy ferialne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]