[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(2) Statkom przewożącym ładunek pokładowy drewna oprócz wolnej burty wy-mienionej w ustępie (1) niniejszego Prawidła można wyznaczyć drzewnąwolną burtę zgodnie z postanowieniami prawideł 41 do 45 niniejszego za-łącznika.(3) Statkom żaglowym, zarówno wtedy, gdy żagle stanowią wyłączny napęd, jakwtedy, gdy stanowią napęd pomocniczy, oraz holownikom wyznacza sięwolną burtę zgodnie z wymaganiami prawideł 1 do 49 niniejszego załączni-ka włącznie.Władza administracyjna może wymagać od nich wolnej burtywiększej od określonej w ten sposób.(4) Statkom konstrukcji drewnianej lub mieszanej lub wykonanym z innych ma-teriałów uznanych przez władzę administracyjną oraz statkom o cechachkonstrukcyjnych takich, że zastosowanie postanowień tego załącznika jestnie-usprawiedliwione lub niewykonalne, wyznacza się wolną burtę określonąprzez władzę administracyjną.(5) Prawidła 10 do 26 niniejszego załącznika mają zastosowanie do każdegostatku, któremu wyznaczono minimalną wolną burtę.Wymagania te możnazłagodzić w stosunku do statku, któremu wyznaczono większą niż minimal-39 ną wolną burtę, pod warunkiem, że władza administracyjna nabierze prze-konania, iż warunki bezpieczeństwa są zapewnione.(6) Prawidło 22(6) i Prawidło 27 mają zastosowanie tylko do tych statków, któ-rych stępka została położona lub które znalazły się w podobnym stadiumbudowy w dniu lub po dniu wejścia w życie Protokołu 1988 do Międzynaro-dowej konwencji o liniach ładunkowych, 1966.(7) Nowe statki, inne niż wymienione w ustępie (6), powinny spełniać postano-wienia Prawidła 27 niniejszej Konwencji (poprawionej) lub Prawidła 27 Mię-dzynarodowej konwencji o liniach ładunkowych 1966 (przyjętej 5 kwietnia1966), stosownie do postanowień władzy administracyjnej.Prawidło 3 & UIOkreślenie terminów użytych w załącznikach(1) Długość.Jako długość (L) należy przyjmować 96% całkowitej długościwodnicy znajdującej się w odległości równej 85% najmniejszej wysokościbocznej mierzonej od górnej krawędzi stępki, lub długość mierzoną na tejwodnicy od poprzedniej krawędzi dziobnicy do osi trzonu sterowego, jeżelidługość ta jest większa.Jeżeli kształt dziobnicy powyżej wodnicy znajdują-cej się w odległości równej 85% najmniejszej wysokości bocznej jest wklę-sły, to zarówno dziobowy koniec długości wodnicy, jak i przednią krawędzdziobnicy przyjmuje się w punkcie będącym rzutem pionowym na tę wodnicęnajbardziej ku rufie wysuniętego punktu zarysu dziobnicy, położonego po-nad tą wodnicą.Na statkach z przegłębieniem konstrukcyjnym długość tęmierzy się na wodnicy równoległej do wodnicy konstrukcyjnej.(2) Piony.Pion dziobowy i rufowy przyjmuje się w punktach końcowych długości(L) na dziobie i rufie.Pion dziobowy powinien przechodzić przez przecięcie sięprzedniej krawędzi dziobnicy z wodnicą, na której ta długość jest mierzona.(3) Zródokręcie.Zródokręcie jest w połowie długości (L).(4) Szerokość.Jeżeli nie postanowiono wyraznie inaczej, szerokość (B) jest tomaksymalna szerokość statku na śródokręciu mierzona na zewnętrznejkrawędzi wręgu statku o poszyciu metalowym i na zewnętrznej powierzchnikadłuba statku o poszyciu z innych materiałów.(5) Wysokość boczna, konstrukcyjna(a) Wysokość boczna, konstrukcyjna jest to pionowa odległość mierzonaod górnej krawędzi stępki do górnej krawędzi pokładnika pokładu wol-nej burty przy burcie.Na statkach drewnianych lub o konstrukcji mie-szanej odległość tę mierzy się od dolnej krawędzi wpustu stępkowego.Jeśli dolna część poprzecznego przekroju statku na śródokręciu makształt wklęsły lub jeżeli zastosowano grube pasy przystępkowe, odle-głość tę mierzy się od punktu, w którym przedłużenie linii płaskiej częścidna w kierunku osi statku przecina boki stępki.40 (b) Na statku z zaokrąglonymi krawędziami pokładu wysokość konstrukcyj-ną należy mierzyć do punktu przecięcia konstrukcyjnych linii pokładui burt; linie te powinny być poprowadzone tak, jak gdyby krawędz po-kładu była ostra.(c) Gdy pokład wolnej burty ma uskok i wyższa część pokładu rozciąga siępoza punkt, w którym należy mierzyć wysokość konstrukcyjną należymierzyć do linii odniesienia, przeprowadzonej od dolnej części pokładurównolegle do wyższej części pokładu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •