[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zwracając się w modlitwie do Kogoś, kto go słucha i gotów jest przyjśćz pomocą w każdej potrzebie, człowiek jest w stanie pokonywać życiowe trudnościi dawać sobie radę z lękami i trudami życia.Modlitwa jest także wyrazem zaufaniado Tego, któremu osoba powierza samą siebie, jest wyrazem zbawczej zależnościstworzenia od Stwórcy, jest też najintymniejszym dialogiem, bez którego człowieknigdy nie będzie mógł zrozumieć samego siebie88.W sektach można dostrzec pewną przestrzeń, określony obszar podobieństw od-powiadający rzeczywistości, jaką w religiach stanowi akt modlitwy.Jednak podo-bieństwa te wyrażają się głównie w zewnętrznej formie działań podejmowanychprzez członków sekt i nie zachodzą często pomiędzy tym, co kryje się pod osło-ną gestów.Tak więc na terenie nowych ruchów wyznaniowych raczej powinnomówić się nie tyle o modlitwie, co o medytacji89.Trudno bowiem w praktykach86 Tamże, s.91.87 Por.Nowakowski, Sekty.Oblicza werbunku, Kraków 2001, s.54.88 Por.Rusecki, Istota i geneza religii, s.76 - 77.89 Termin medytacja nie jest wyłącznie przynależny obszarowi religijnemu, dlatego też bez większych kon-trowersji można go stosować w odniesieniu do praktyk wykonywanych w ruchach alternatywnych (por.SłownikJęzyka Polskiego PWN, Szymczak red.nauk., t.II, s.134).Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109Doktryna46Rozpoznać sektę Marcin Pytlakumożliwiających człowiekowi oderwanie się od ułudy tego świata, polegającychna poznawaniu siebie jako istoty uwikłanej w materię, z której wyzwolenie przy-nosi mantra, doszukiwać się dialogu z Bogiem.Trudno go sobie także wyobrazićw grupach, które wcale się do Niego się nie odwołują, a wręcz marginalizują JegoByt.W tym miejscu należy postawić pytanie, co z ruchami, w których wskazujesię jednak na konieczność istnienia jakiejś relacji, stosunku człowieka do Boga.Otóż trzeba zwrócić uwagę, że sekty te, jeżeli już odwołują się do takiej konieczno-ści, to najczęściej traktują Boga na sposób magiczny, przywiązując mało wagi doJego ewentualnej woli.Służy On raczej w omawianych grupach do wytłumaczeniakażdych, nawet najbardziej irracjonalnych posunięć liderów.Bóg w sektach trak-towany jest w sposób tak samo instrumentalny, jak traktowani są ich poszczególniczłonkowie90.Pojęcie medytacja , odpowiadające w ruchach alternatywnych przestrzeni modli-twy, wywodzi się od łacińskiego meditatio, rzeczownika wyrażającego ogólnie ideęćwiczenia.Z czasem na płaszczyznie samej łaciny nastąpiło rozróżnienie pomię-dzy ćwiczeniem fizycznym (exercere), a duchowym (meditari) i jako oznaczenieduchowego doskonalenia się, termin ten został przysposobiony przez większośćjęzyków świata (np.: niem.Meditation, ang.meditation).Etymologia słowa medytacja wskazuje więc na zakładające powtórzenia ćwiczenieduchowe, którego celem byłoby przyswajanie treści zarejestrowanych w pamię-ci, np.w procesie czytania lub słuchania91.Termin medytacja budzi skojarzeniaprzede wszystkim na gruncie dalekowschodnich religii, jednak nie jest on takżeobcy mistycyzmowi chrześcijańskiemu lecz w obu kulturach oznacza zdecydowa-nie odmienną rzeczywistość92.W ruchach alternatywnych zakorzenionych przede wszystkim w kulturze dalekie-go Wschodu praktyka medytacji odgrywa istotną rolę.Ciesząca się na Zachodzie90 Por.Hassan, Psychomanipulacja w sektach, s.108.91 Por.Zwoliński, Anatomia sekt, s.116.92 Chrześcijańska medytacja posiada zawsze swój przedmiot.Jest nim Osobowy Bóg, Jezus Chrystus, bądz okre-ślona wartość, to jest zbawcze dzieło Zbawiciela w pierwszym przypadku należy mówić o kontemplacji, w dru-gim o medytacji we właściwym tego słowa znaczeniu.W chrześcijańskiej medytacji chodzi o osobowe przylgnięciedo poznanej uprzednio prawdy i wpisanie jej do dotychczasowego systemu wartości.Dalekowschodnie technikimedytacji natomiast proponują odrzucenie jakiegokolwiek przedmiotu jest to propozycja medytacji bezosobo-wej, która w gruncie rzeczy także depersonalizuje, a więc cofa w osobowym rozwoju tego, który ją praktykuje(M.Chmielewski, 101 pytań o życie duchowe, Lublin 1997, s.66 - 68).Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109Doktryna47Rozpoznać sektę Marcin Pytlakogromną popularnością hinduska sekta Transcendentalna Medytacja uczyniłaz niej nawet swe główne orędzie, w którym zachęca wszystkich do jej praktyko-wania, wychwalając przy tym jej nieocenione owoce.ISCKON Hare Kryszna,przykłada ogromną wagę do codziennego mantrowania, to jest medytacji, pod-czas której wyznawcy zobowiązani są do wielokrotnego odśpiewania mantry HareKryszna, Hare Rama.Z podobną praktyką medytacji można spotkać się praktycz-nie we wszystkich ruchach wywodzących się z tradycji Wschodu, które w mantro-waniu i jodze upatrują zbawienia człowieka.Medytacja we wspomnianych ruchachstanowi swoistą odmianę oryginalnej medytacji dalekiego Wschodu, jest jednakformą spłyconą i pozbawioną pierwotnej treści
[ Pobierz całość w formacie PDF ]