[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Metafizyczne podłoże Wielkiej Teorii miało u Platona postać szczególną, mianowicieidealistyczną.Według niego, prawdziwe piękno było tylko w ideach wiecznych, byłoponadzmysłowe;jednakże człowiek może i powinien do niego sięgać.Od Platona począwszy były dwie metafizykipiękna: jedna widząca czyste piękno w kosmosie, realnym świecie, druga widząca je w ideach(locus dassicus: Plato, Conviv., 210^211).Ta druga miała znów dwie wersje: sam Platondoskonałe piękno idei przeciwstawiał niedoskonałemu pięknu zmysłowemu, a Plotyn piękno ideimiał za wzór,  archetyp zmysłowego, w którym widział przynajmniej odblask doskonałegopiękna.Metafizyczna koncepcja doskonałego piękna bywała koncepcjąteologiczną.Była nią już poniekąd w Grecji, a tym bardziej w chrześcijaństwie. Bóg jestprzyczyną wszystkiego, co piękne , powie Klemens z Aleksandrii (Stromata, 5).Inny ojciecKościoła, Atanazy {Oratio contra gentes, 34) pisze:  Stworzenia jak słowa księgi wskazują naStwórcę.Dlatego świat jest piękny, że jest dziełem Boga.Pózniej, u pisarzy średniowiecza,piękno z właściwości dzieł bożych stanie się też atrybutem samego Boga. Bóg jest wieczystympięknem (aeterna pulchritudo), napisze w dobie Karolingów Alkuin (Albini de rhetorica, 46).Uszczytu scholastyki Uiryk ze Strasburga {De pulchro, 75):  Bóg jest nie tylko doskonale piękny ijest najwyższym stopniem piękna,.ale jest też przyczyną sprawczą, wzorcową i celowąwszelkiego stworzonego piękna.(Co prawda współczesny mu Robert Grosseteste wyjaśniał, żegdy się mówi o Bogu, że jest piękny, to znaczy, że jest przyczyną wszelkiego stworzonegopiękna.) W świecie  nie ma piękna poza Bogiem ; tak w XII wieku mówili wiktorianie(Achardus, De Trinitate, I 5).Wszystko w świecie jest piękne, bo wszystko przez Bogaustanowione - tak w następnym stuleciu pisał Guibert z Nogent (De vi f a.M/O, 2).Tezyteologiczne stanowiły jedynie część średniowiecznych wypowiedzi o pięknie, jednakże część takistotną, iż wyróżniającą średniowieczny okres Wielkiej Teorii.Teologiczna metafizyka nie znikła z teorii piękna także w dobie Odrodzenia.Mikołaj Kuzańczykpisał (De visione Dei, VI.l): Twoje, Panie, oblicze jest absolutnym pięknem, dzięki któremu istnieją wszelkie kształtypiękna.A Michał Anioł (w wierszu CIX do Cavaleriego):  Piękny ludzki kształt kochamdlatego, że jest Boga odbiciem.Palladio {Iquatro libri, IVc.2) zalecał w architekturze kształtkoła, bo  nadaje się najlepiej do uzmysłowienia jedności, nieskończoności, jednokształtności isprawiedliwości Boga.Jego koncepcja piękna (jak najbardziej zgodna z Wielką Teorią) łączyłasię z jego koncepcją religijną, miała w niej swe podłoże.Inna rzecz, że Wielka Teoria mogławystępować i występowała również bez religijnego, teologicznego i metafizycznego podłoża.D.Teza obiektywizmu.Ci, którzy zapoczątkowali tę teorię piękna - pitagorejczycy.Platon,Arystoteles - zakładali, że jest ono obiektywną cechą rzeczy pięknych i że pewne proporcje iukładysą piękne same przez się, a nie dlatego, że odpowiadają widzowi i słuchaczowi.Można było byćobiektywistą w estetyce, nie godząc się na Wielką Teorię, ale nie można było godzić się na niąnie będąc obiektywistą.Nie można też było uznać jej stojąc na stanowisku relatywizmu: skoro opięknie rzeczy stanowi układ części, to nie może być prawdą, by sama rzecz pod jednymwzględem była, a pod innym nie była piękna.Tak też Wielką Teorię rozumieli zarówno jejstarożytni inicjatorzy, jak pózniejsi wyznawcy.Filolaos pitagorejczyk twierdził, że harmonijna natura liczby objawia się w rzeczach boskich i ludzkich, stanowi bowiem ,.zasadę bytu.To, copiękne - pisał Platon (w wielu dialogach, szczególnie w Uczcie) -jest piękne nie ze względu nacoś innego, ale piękne zawsze i dla siebie.A Arystoteles (Rhetor., 1366 a 33): Pięknem jest to, co samo przez się jest godne wyboru.Przekonanie to utrzymało się w estetycechrześcijańskiej.Augustyn (De vera rei., XXXII.59) pisał:  Przede wszystkim zapytam, czydlatego coś jest piękne, że się podoba, czy też dlatego się podoba, że jest piękne.Bez wątpieniaotrzymam odpowiedz, że dlatego się podoba, ponieważ jest piękne.Prawie dosłownie powtórzyto Tomasz {In De div.nom., c.IV.lect.10):  Nie dlatego coś jest piękne, że to kochamy, lecz dlatego kochamy, że coś jest piękne.Podobnie myśleli inni scholastycy: rzeczy piękne sąessentialiter pulchra, piękno stanowi ich essentia et quidditas.A nie inaczej będzie w czasachnowych: Alberti {De re aed., VI 2) napisze, że jeśli coś jest piękne, to jest nim samo z siebie, quasi come di se stesso proprio.E.Z Wielką Teorią łączyła się też teza, że piękno jest wielkim dobrem.Wszystkie czasy były w tymzgodne.W starożytności Platon pisał (Conviv 211 D):  %7łycie jest coś warte, jeśli w ogóle warte,wtedy, gdy człowiek piękno samo w sobie ogląda.Stawiał je obok prawdy i dobra, tak iż weszłodo triady naczelnych wartości ludzkich: prawda, dobro i piękno.Podobnie w czasach nowych.Petrarka mówiąc o pięknie cielesnym (forma corporis) stosował  wszystkie najwyższeprzymiotniki: eximia est, egregia est, ele-gantissima est, mira est, raru est, dwa est, excellens est(De remediis Wriusque, \ 2).Nieco pózniej, w r.1431 Lorenzo Valla (De yoluptate: Opera, s.915) pisał:  Kto piękna nie chwali, tego duszalub ciało jest ślepe [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lunamigotliwa.htw.pl
  •